Menu
    English

    Waardevolle ontmoetingen voor studenten en bedrijven Enthousiasme op het Netwerkevent

    Het Netwerkevent op 10 april bracht meer dan 70 bedrijven en 700 studenten van Rotterdam Business School samen. Het was een middag vol energie, inspiratie en kansen voor zowel studenten als organisaties. Tijdens het evenement kregen onze studenten de kans om actief in gesprek te gaan met verschillende organisaties die op zoek zijn naar jong talent voor stages, afstudeeropdrachten en praktijkprojecten. Het brede scala aan nationale en internationale bedrijven zorgde voor waardevolle matches tussen het onderwijs en het werkveld.

    Bedrijven zien de meerwaarde in het samenwerken met studenten

    Voor veel bedrijven is de samenwerking met studenten meer dan alleen een praktische invulling van een stageplek. Bedrijven geven zelf aan hoe waardevol de studenten van de Rotterdam Business School kunnen zijn.  Andere suggestie qua opzet, zie rood volgende alinea. “Een stagiair biedt een extra paar ogen voor zaken waar wij misschien blind voor zijn. Wij doen ons werk maar een stagiair komt binnen en gaat vragen stellen waardoor wij ook weer anders naar ons werk gaan kijken” Vertelt een vertegenwoordiger van Nedelko.  
    Een vertegenwoordiger van Nedelko benadrukte de waarde van stagiairs: "Een stagiair biedt een extra paar ogen voor zaken waar wij misschien blind voor zijn. Wij doen ons werk, maar een stagiair komt binnen en gaat vragen stellen waardoor wij ook weer anders naar ons werk gaan kijken."
    Stagiairs zijn een frisse wind in het bedrijf die niet alleen meewerken, maar ook zorgen voor innovatie en reflectie. Riwal ziet dat stagiairs soms met hele goede ideeën komen waar ze zelf niet aan denken. Ook het Erasmus MC ziet de waarde van de student: “Ik ben er voorstander van om altijd stagiaires in dienst te hebben. Het is heel waardevol. Ze hebben vaak goede ideeën en dragen bij aan de dagelijkse werkzaamheden, ze zijn echt onmisbaar. ”Het Netwerkevent heeft wederom bewezen hoe waardevol de samenwerking tussen studenten en bedrijven kan zijn. We kijken uit naar toekomstige evenementen en de vele kansen die ze zullen bieden.

    Het Netwerkevent is de start van het gesprek 

    Voor veel bedrijven is de samenwerking met studenten meer dan alleen een praktische invulling van een stageplek. Bedrijven geven zelf aan hoe waardevol de studenten van de Rotterdam Business School kunnen zijn. Bij bedrijven zoals Nedelko zijn de studenten de start van het gesprek. Het contact met studenten leidde tot een nieuwe blik op de eigen stage aanpak. “We willen nu anders naar ons bedrijf kijken om beter aan te sluiten bij de behoeften van stagiairs. Op het Netwerkevent kunnen we met studenten in gesprek en kunnen we horen wat hun behoefte is, wat ze willen onderzoeken en wat ze willen doen.” Door studenten te spreken krijgen ze een beter inzicht in de behoefte van de studenten en kunnen ze binnen het bedrijf kijken hoe ze hun stages hierop aan kunnen passen. Zo kunnen bedrijven en studenten optimaal profiteren van de stage. “We willen een pad kunnen uitstippelen waar stagiaires kunnen doorgroeien naar een vaste baan bij ons”, zegt Nedelko. “Door hier te staan, gaan we ook weer nadenken over hoe we dit gaan invullen.”. 

     

    De eerste deelname smaakt naar meer

    Nedelko is net als andere bedrijven zoals Unicef voor het eerst op het Netwerkevent. Ook Riwal is relatief nieuw op het Netwerkevent. “We hebben de eerste keer onze huidige stagiair hier gevonden op het event dus het bevalt ons heel goed.”. Het internationale karakter van het evenement vindt Riwal erg belangrijk: “Als internationaal bedrijf zijn wij daar ook naar op zoek. We merken dat we echt op zoek zijn naar International Business studenten die ervaring hebben met internationaal denken en werken. Dat past beter bij ons.”. 

    De zichtbaarheid is iets wat bedrijven enorm belangrijk vinden op dit soort evenementen. Zo vertelt Erasmus MC: “Ik merk dat veel studenten niet in de eerste instantie denken aan Erasmus MC als stageplek. Daarom denk ik dat het heel goed is dat we met onze naam hier staan. Zo zien studenten dat Erasmus MC niet alleen maar zorg is maar ook stageplekken heeft voor ondersteunende functies. Het is een reminder voor de studenten.”

    Ook Unicef ziet dat studenten in eerste instantie niet denken aan de mogelijkheid om stage te kunnen lopen bij de organisatie. “"We vinden het waardevol om op deze manier studenten te bereiken. Veel studenten weten niet dat je bij een goed doel als Unicef stage kunt lopen.” Studenten zijn geïnteresseerd in het bedrijf en stellen goede vragen. De directe gesprekken zijn heel fijn en studenten durven echt op de bedrijven af te stappen. 

    Meer dan alleen een stagiair zoeken

    Naast nieuwe bedrijven zijn er ook vaste partners van Hogeschool Rotterdam traditiegetrouw aanwezig op het Netwerkevent. Erasmus MC, Erasmus Talent; B&S en andere vaste partners benadrukten het belang van deze structurele samenwerking. “Wij zijn hier vaker geweest op het Netwerkevent en hebben een goede samenwerking met de Hogeschool waarin we altijd onderzoeksopdrachten hebben en deze beschikbaar stellen voor de studenten van de Hogeschool Rotterdam, waar ook docenten in zijn betrokken. Die samenwerking is al jaren aan de gang en blijven we graag doorzetten.” Vertelt het Erasmus MC.

    Het samenwerken met Rotterdam Business School biedt meer dan alleen het vinden van stagiairs. Het biedt de kans voor langdurige talentontwikkeling en innovatie binnen organisaties. Vandaag staan bij meerdere bedrijven alumni van Rotterdam Business School, die na hun opleiding zijn begonnen bij verschillende bedrijven en nu hier als bedrijfs stagebegeleider terug zijn.

    Ook bij Erasmus talent is de structurele samenwerking met studenten belangrijk. Ze werken onder andere mee aan het semester 6 programma over AI. “We zijn hier niet om te verkopen, maar om naamsbekendheid te genereren en studenten te helpen. Studenten brengen energie, creativiteit en een jonge geest die ons inspireert."

    Samenwerken met Rotterdam Business School

    Bij Rotterdam Business School geloven we in de kracht van strategische en duurzame partnerschappen. Vanaf september starten er weer diverse minoren en praktijkgerichte projecten. Organisaties die willen bijdragen aan innovatie, talentontwikkeling en maatschappelijke vooruitgang zijn van harte welkom.
    Bij RBS staan we open voor innovatieve samenwerkingsideeën. Of het nu gaat om het opleiden van toekomstige medewerkers of het benutten van de kennis die onze studenten al hebben; wij zijn benieuwd! 
    Laten we samen de mogelijkheden verkennen. Neem contact met ons op, dan bespreken we jouw ideeën en hoe we die kunnen realiseren.

    Interesse? Neem contact op met rbs-connect@hr.nl en word onderdeel van de Toekomstmakers community.