Impact?! Wie zegt dat we daarop zitten te wachten?
Binnen opleidingen checken we de relevantie van ons onderwijs vaak door het curriculum en profiel te bespreken met een beroepenveldcommissie. Het referentiekader is dan altijd “het beroep” en de werkveldpartner is veelal de expert die vanuit de praktijk weet en deelt wat nodig is om dit beroep in de huidige tijd en context goed uit te voeren. Dat is logisch aangezien het beroepsonderwijs daarvoor is bedoeld.
De visie op innovatie en de toekomst komen samen vanuit de wetenschap en vinden zo hun we naar de beroepspraktijk.
Steeds meer is de praktijk nu de bron van innovatie. Het beroep is niet meer een vaststaande werkelijkheid die wordt gevolgd maar binnen het beroep dragen professionals (studenten, docenten en praktijkpartners) bij aan het oplossen van problemen binnen het vakgebied en werken zij aan innovaties. Hierin bundelen professionals vanuit verschillende beroepen en invalshoeken hun krachten.
Om er zeker van te zijn dat we ons richten op de juiste problemen en onze focus ligt op de meest relevante thema’s en we in kaart willen brengen of we echt samenwerken met het onderwijs, onderzoek en de praktijk, hebben we de impactraad in het leven geroepen.
Op 09-07-2025 kwam de impactraad samen om de semester 6 programma’s te evalueren. Hierin ligt de focus op discipline overstijgend onderwijs. We deden dit niet met een checklist maar met stakeholders onderling die tegen dezelfde complexe problemen aanlopen en de koppen bij elkaar steken om deze op te lossen.
Per thema bogen samenwerkingspartners (zoals grote spelers zoals CGI en Rijkswaterstaat maar ook startups en alumni van onze opleidingen) zich over de resultaten.
De take-aways?
Tijdens de sessie kwam naar voren dat de samenwerking tussen stakeholders met verschillende perspectieven en nuances een flinke uitdaging kan zijn. Deze perspectieven herkennen (aan de studentzijde) en dat proces begeleiden (aan de docentzijde) zodat dit kan leiden tot een goede analyse gecombineerd met een (succesvol) “moedig” gesprek met een partner al een enorme impact kan hebben.
Een van de opdrachten betrof een vraag van een kinderziekenhuisafdeling, waar een nieuw planningsysteem voor veel verschillende stakeholders een oplossing moest bieden. De politiek van een grote organisatie echter, zorgde ervoor dat elke discipline zijn eigen waarheid erop na hield.
Bijna van elke tafel werd de wens uitgesproken om meer disciplines gelinkt aan het vraagstuk te betrekken. Daarbij werd ook het gebrek aan (beroeps-)producten die daadwerkelijk iets konden zeggen over het innovatieve karakter van de resultaten, gedeeld. Zo konden eindproducten zich vooral bewijzen binnen het eigen beroep en was er teveel op alleen skills gestuurd waardoor concreet bewijs of collectieve leerpunten nog ontbraken.
De inhoudelijke leerpunten worden meegenomen in de aanscherping van de RBS impactagenda en de onderwijskundige leerpunten worden meegenomen in het ontwerp van de nieuwe programma’s.
Ook onze bestuursleden Hanneke Reuling en Erik Boels waren aanwezig bij de impactraad. Hanneke prees de impactraad. Ze was onder de indruk van de betrokken studenten, opleidingen, partners, onderzoeker én docenten door het delen van hun visie op het ondernemerschap, hun kwetsbaarheid maar vooral ook voor hun eigenaarschap binnen het opgavegerichte onderwijs en onderzoek.
Ook werd er waardering uitgesproken voor het pionierswerk die de opleidingen van de RBS hebben gedaan én geadviseerd om de verbinding nog meer te gaan zoeken ook met de andere domeinen van de HR. Dat vergroot de waarde van dit onderwijs nog meer!