Menu
    English

    Alumni stories: Inclusie in de mode-industrie

    Lakeisha en Shaïsta ervaarden zelf hoe lastig het is om kleding te vinden in korte lengtematen die passend en stijlvol is. Tijdens hun studie zijn ze in Indonesië geweest wat hen inspireerde om een eigen bedrijf (Kembar) op te zetten. Kembar is een bedrijf dat zich richt op kleding voor petite vrouwen (vrouwen tot en met 1.60 meter). “Het is heel lastig voor dames die wat kleiner zijn om passende kleding te vinden. De Nederlandse vrouw is gemiddeld 1.69 meter en wij zijn bijvoorbeeld 1.49 meter. Er is een grote groep vrouwen, die net als ons, korter zijn.” vertellen Lakeisha en Shaïsta. In een reeks van artikelen zoomen we in op onze alumni en hoe zij de ‘face of business’ aan het veranderen zijn. In dit artikel maken we kennis met Lakeisha en Shaïsta die samen het bedrijf ‘Kembar’ hebben opgezet voor vrouwen die korter zijn en daardoor een beperkte kledingkeuze hebben in Nederland. Kembar maakt het verschil door in dit gat op de markt te springen en daardoor bijdragen aan diversiteit en inclusie in de mode-industrie.

    Diversiteit in de mode-industrie

    Zelf merken Lakeisha en Shaïsta hoe lastig het is om kleding te vinden die goed past: “Wij hebben vaak dat we een stapel kleding hebben die nog naar de kledingmaker moet en dat blijft dan eigenlijk liggen.” De zusjes merkten niet alleen zelf hoe vervelend dit is, maar hoorde het ook van vrouwen in hun omgeving. “Er is een verschil tussen broeken korter maken of een broek ontwerpen voor petite body types. Als je een broek korter maakt dan zitten bijvoorbeeld ook de zakken toch net niet op de goede plek.” Ook tijdens hun studie hadden Lakeisha en Shaïsta problemen met de juiste kleding vinden; “Tijdens het presenteren is het netjes als je hakken draagt, maar in onze schoenmaat is het lastig om goede hakken te vinden.”

    Deze ervaringen en door de verhalen uit hun omgeving ontstond het idee om kleding te maken waarin kortere vrouwen zich netjes en mooi kunnen kleden en zich zelfverzekerd kunnen voelen. “Als je kleiner bent word je ook vaak jonger geschat en moet je je ID laten zien. We willen ons graag ook als vrouw kleden.” Vertellen Lakeisha en Shaïsta

    Met de oprichting van Kembar vullen ze een gat in de markt; “Het is wel heel erg niche, maar ik denk ook dat we bijdragen aan de diversiteit en inclusie in de mode-industrie.” 

    Inspiratie uit Indonesië

    Lakeisha en Shaïsta studeerde allebei International Business en richtte zich daarbij op Azië. Daarom gingen ze voor hun studie naar Indonesië. Hier lieten ze hun eigen kleding op maat maken en ontdekte ze hoe fijn het is om kleding te hebben die goed past. “We hebben zelf de stoffen en de knopen uitgezocht en we waren heel blij dat het paste en op maat was, dit gaf zo’n goed gevoel. Ook toen we terugkwamen gaf iedereen ons complimenten over de kleding die we hadden laten maken en vroegen ons hoe we daar aan kwamen. Toen dachten we hier moeten we iets mee doen want er zijn veel meer vrouwen zoals ons die ook kort zijn.”

    Na deze studiereis in Indonesië zijn ze samen het idee verder gaan uitwerken en ontstond ook de naam Kembar; “We zijn zelf Surinaams/hindoestaans. Maar ons bedrijf heeft een Indonesische naam. Kembar betekent tweeling in het Indonesisch. Toen wij in Indonesië op de markt liepen noemde iedereen ons kembar oftewel, de tweeling. Dat vonden we een leuke en toepasselijke naam die nog komt uit onze studenten tijd.”

    Na de Bachelor International Business hebben de zusjes een master gedaan. Tijdens de bachelor waren ze al bezig met het uitwerken van ideeën, maar na de master ging het bedrijf echt van start; “Tijdens onze studie hebben we ook een stukje marktonderzoek gedaan om te peilen waar vrouwen tegenaan lopen. Uit dit onderzoek bleek dat vrouwen vooral broeken heel lastig kunnen vinden. We zijn ook met de doelgroep in gesprek gegaan en hebben zo vooral desk- en fieldresearch gedaan.”

    Kembar biedt verschillende lengte en breedte maten aan op de website; “Wij zijn klein en small maar als je klein bent en een maat L draagt dan kan je ook niks vinden op de kinderafdeling, dan is het nog moeilijker. Dat is iets waar we ook rekening mee willen houden, dus we hebben maten tot en met XL en curvy friendly kleding. Daar doen we nu ook veel onderzoek naar.” Leggen Lakeisha en Shaïsta uit. Kembar maakt tijdloze en elegante kleding; “Kleding waarmee je naar je werk of kantoor toe kan gaan maar ook kan stylen als je met vriendinnen gaat lunchen.”  

    Toepasbaarheid van het hbo 

    Tijdens de bacheloropleiding hebben Lakeisha en Shaïsta veel geleerd en passen dit nog steeds toe in hun eigen bedrijf. “Tijdens onze studie International Business hadden we het idee dat onze studie heel breed was. Nu merken we dat dat heel goed van pas komt. Je leert iets van marketing, logistiek, financiën en importeren, en dat zijn wel dingen die we nu nog steeds gebruiken.” Leggen ze samen uit. Binnen het bedrijf kunnen ze daardoor alles zelf doen, ze werken aan de ontwerpen, de website, het onderzoek naar de juiste maten en het inpakken. “Wij konden heel veel doen met onze basiskennis en daar verder op borduren. We hebben een goede skillset meegekregen om verder op te ontwikkelen.” Alleen het produceren van de kleding besteden ze uit. “Het is zwaar werk en het wordt ook steeds drukker. Op een gegeven moment moet je wel dingen gaan uitbesteden.”

    De vakken waar cross mediale communicatie in voor kwam maken ze nog steeds veel gebruik van; “Dit komt heel erg van pas bij het internationaal zaken doen.” vertelt Shaïsta. Tijdens deze lessen leerde ze over de verschillende normen en waarden en culturen in verschillende landen. “Tijdens het zaken doen is het belangrijk om te weten hoe je met hen moet communiceren. Onze kleding komt uit Italië en onze schoenen uit Azië, het is goed om te weten dat sommige dingen in de cultuur zitten en daar kan je rekening mee houden.” Leggen Lakeisha en Shaïsta samen uit.

    De productie van de kleding is echt een samenwerking vertellen Lakeisha en Shaïsta; “Italië staat bekend om de goede kwaliteit, het is binnen de Eu wat zorgt voor snellere levering en samples en we kunnen ook makkelijk langsgaan om te kijken hoe het proces verloopt.” Leggen ze uit. Daarnaast vragen ze ook aan hun volgers wat zij mooie kleding vinden. “We doen polls op onze Instagram om te kijken welke kleuren en stijl zij mooi vinden, dan kunnen we ook produceren wat men wil.”

    Toekomstplannen

    Kembar is in oktober van 2024 van start gegaan, In deze korte tijd hebben ze al veel bereikt; “ons concept is echt uniek en daardoor krijgen we ook veel media-aandacht, dat zijn mooie mijlpalen in 6 maanden tijd.”

    Lakeisha en Shaïsta zitten niet stil en zijn hard aan het werk om Kembar te laten groeien. “We zijn allebei nog in loondienst en doen dit er nog naast. Het is wel de bedoeling dat we steeds meer voor onszelf gaan werken.” Op dit moment komen bestellingen vooral uit Nederland, maar het doel is om het concept van Kembar internationaal bekend te maken. Daarom staan Lakeisha en Shaïsta ook op beurzen om de naamsbekendheid te laten groeien. Een fysieke pop-up store zou de volgende stap zijn. “We verkopen nu vooral online, maar we merken dat mensen het heel fijn vinden om kleding te kunnen zien en te passen. Ook omdat onze doelgroep moeite heeft met de juiste kleding vinden, willen juist zij het graag eerst passen. Ik denk dat een pop up store een leuke volgende stap zou zijn.” vertelt Lakeisha.

    Verder willen ze de kledinglijnen die Kembar uitbrengt ook uitbreiden. “We maken vooral tijdloze kleding en goeie basics, want dat is wat wij voornamelijk mistte. Maar we willen ook meer gaan uitbreiden en meer werken met bijvoorbeeld bold colours, een zwangerschapslijn of lingerie. Het lijkt ons heel leuk om bijvoorbeeld een mannenlijn te doen, er zijn ook korte mannen.”

    Wil je meer zien van Kembar? Kijk dan op hun Instagram pagina: @kembar.eu

    Profiteer tijdelijk van 10% korting bij Kembar!
    Gebruik de code ‘STUDENT10’ bij het afrekenen en ontvang 10% korting op je bestelling.
    Deze actie is geldig t/m 1 juli 2025.