Projectoverzicht
Project website G4C NGE
Samenwerking
Het project wordt gecoördineerd door Technische Universität Dresden (Germany) en heeft een sterk consortium van partners:
- UC Leuven-Limburg (Belgium)
- DOBA Business School (Slovenia)
- Dresden University of Applied Sciences (Germany)
- WSB University (Poland)
Samen vormen deze instellingen een Europese leergemeenschap die zich inzet voor innovatie in business education.
Looptijd
1 november 2022 – 31 oktober 2025
Mobility types
- Bootcamps voor docenten
- Bootcamps voor studenten
- Multiplier events en internationale conferenties
- Transnationale projectvergaderingen
- Online trainingsmodules en -materiaal
Game4Change – Next Generation Entrepreneurship
The Erasmus+ project Game4Change – Next Generation Entrepreneurship (G4C NGE) brengt speels leren naar business education.Het gebruik van games in de vorm van business-simulaties of rollenspellen maakt al lang deel uit van business education, maar er was nooit een systematische strategie om docenten te trainen in het gamificeren van hun onderwijs. Game4Change speelt in op deze behoefte door trainingen, materialen en best practices voor docenten te ontwikkelen. Het doel is om docenten te versterken als onderwijsinnovatoren die inspirerende, interactieve en participatieve leersituaties kunnen ontwerpen.
Het project wordt gerealiseerd met steun van het Erasmus+ Cooperation Partnership en brengt business schools en universiteiten uit heel Europa samen.
- Een gezamenlijk Next Generation Entrepreneurship (NGE) programma opzetten bij vijf Europese instellingen, gericht op gamified entrepreneurshiponderwijs.
- Trainingen, toolkits, en richtlijnen aanbieden that die speels leren ondersteunen in business education.
- Grensoverschrijdende samenwerking stimuleren tussen studenten en docenten om gezamenlijke waarde te creëren in ondernemerschapsleren.
- Digitale competenties versterken door moderne tools en interactieve formats voor onderwijs en leren te introduceren.
- Project management
- Docententraining en methodiekontwikkeling
- Curriculum-, content- en materiaalontwikkeling voor de NGE-cursus
- Ontwikkeling van een online platform
- Pilots en evaluatie van de NGE-cursus
- Richtlijnen en community building voor gamification in business education
- Verspreiding en websiteontwikkeling: g4c-nge.eu
- Docenten Bootcamp, om docenten uit te rusten met de vaardigheden om speelse en interactieve leerscenario’s te ontwerpen.
- Studenten Bootcamps, waarin studenten van verschillende instellingen samenwerken om gamified ondernemerschapsaanpakken te ontwikkelen en te testen.
- Multiplier events en internationale conferenties, die het bredere netwerk van docenten, studenten en professionals verbinden.
- Transnationale projectvergaderingen, waarin partners de strategie afstemmen en voortgang evalueren.
- Online trainingsmodules en -bronnen, flexibele tools en content om docenten op afstand te ondersteunen.
Why did we develop this project?
Belangrijkste resultaten
- Een Next Generation Entrepreneurship (NGE) study programme bestaande uit drie modules – Creating the Idea, Design a Sustainable and Impactful Business Model, and Impactful Leadership. Elke module is 3 ECTS waard, in totaal 9 ECTS. Het programma combineert theorie en praktijk en onderzoekt hoe gamification toegepast kan worden in dagelijks ondernemerschapsonderwijs.
- Een Methodology of Gamification (MoG), met richtlijnen voor speels leren in business- en ondernemerschapsonderwijs. De methodologie laat zien hoe spelelementen in academisch onderwijs geïntegreerd kunnen worden, met oog voor verschillende leerdoelen en met een sterke focus op digitale tools.
- Een online platform met methoden, richtlijnen en voorbeelden van game-based onderwijsvormen. Het platform biedt inspiratie, de mogelijkheid om ervaringen te delen en eigen gamification-scenario’s te ontwikkelen. Het fungeert ook als centrale plek voor het verspreiden van projectresultaten.
- Een DocententrainingsProgramma (Next Generation Business Education, NGBE), met diepgaande informatie en stapsgewijze begeleiding voor het gamificeren van onderwijs. Het programma wordt ontwikkeld en getest binnen het project en al het onderwijsmateriaal wordt open beschikbaar gesteld voor andere instellingen en docenten.
Highlights
- Rotterdam Business School Multiplier Event, 25–26 maart, 2024: bracht 65 deelnemers samen van 17 instellingen uit 11 landen, met workshops, keynotes en World Café sessies.
- Bootcamp at FHD (Dresden), 6–8 juni, 2024: 44 studenten uit meer dan 20 landen werkten samen aan duurzame businessmodellen
- Maribor Multiplier Event, 2 december, 2024: met een keynote van Dr. Martin Ebner (TU Graz) en paneldiscussies over learning analytics en gamification.
- G4C Wars Bootcamp, 14–16 april, 2025 in Dąbrowa Górnicza, Polen: 60 studenten en 10 docenten werkten samen aan hands-on leren rond duurzaamheid en ondernemerschap, afgesloten met een pitch battle.
- Final Conference “GameChangers”,
gepland op 17 september 2025 in Dresden, Duitsland
Contact
Voor vragen over dit project kunt u contact opnemen met:
- Ria Slingerland, Head of International Academic Relations - International Education Centre a.a.slingerland@hr.nl