Even voorstellen: Daikin
Daikin Industries Ltd, opgericht in 1924, is een Japanse multinationaal en wereldwijd marktleider in airconditioningsystemen. Het bedrijf biedt een breed scala aan klimaatoplossingen, waaronder airconditioning, verwarming, ventilatie, luchtbehandeling, koudwatermachines en koel-/vriessystemen. Daikin bedient diverse sectoren, zoals de residentiële, commerciële en industriële markten, en heeft een sterke aanwezigheid in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Binnen Daikin Nederland werken ongeveer 200 medewerkers bij Daikin, waar ze innovatieve en energiezuinige systemen leveren voor een comfortabel en duurzaam binnenklimaat.
Verbinding zoeken met het onderwijs
Daikin wilde als organisatie groeien. Hiervoor zijn verschillende factoren nodig, waaronder meer bekendheid, voldoende personeel en een frisse blik op maatschappelijke uitdagingen. “Als je als werkgever serieus genomen wilt worden, moet je ook de verbinding zoeken met het onderwijs,” aldus Senne. Daikin werkt voornamelijk samen met studenten van Global Marketing & Sales, Human Resource Management, Orders & Supply en Finance.
Niet iedere student is een match
Net zoals bij het aannemen van nieuw personeel, geldt ook bij de samenwerking met studenten dat niet iedereen een match is. In de afgelopen jaren heeft Daikin geleerd om vooraf duidelijk te maken wat de bedrijfscultuur is en welke werkhouding ze van studenten verwachten. “We verwachten een proactieve houding, waarbij studenten zelf ideeën aandragen en kansen signaleren. Omdat ondernemerschap bij Daikin een kernwaarde is, vragen we studenten vooraf hun leer- of ontwikkeldoelen helder te formuleren. Zo halen zowel de student als wij het maximale uit de samenwerking.”, aldus Chantal. Op de RBS-stagemarkt stelt Daikin dan ook gerichte vragen om te achterhalen of er een match is.
Studenten een vliegende start geven
Senne begrijpt als geen ander hoe groot de overgang van school naar werk kan zijn. Daarom worden studenten bij Daikin meegenomen in het onboardingsproces, dat continu wordt verbeterd. “Voorheen hadden studenten alleen een stagebegeleider binnen hun team. Nu draaien we een pilot waarbij studenten ook een buddy hebben uit een ander team. Deze buddy ondersteunt hen niet inhoudelijk, maar maakt hen wegwijs binnen onze organisatie. Het mooie is dat de buddy vooral de samenkomst faciliteerde, terwijl studenten onderling veel kennis uitwisselden. Ze gaven elkaar tips, feedback en complimenten. Dat was een waardevolle uitkomst van de pilot!”
Gen Z zien als mooie aanvulling
In de samenleving wordt vaak gesproken over de houding van Gen Z: minder bereidheid tot hard werken, voorkeur voor korte werkdagen en een ogenschijnlijke afwachtende houding. En hoewel er misschien een kern van waarheid zit in het idee dat deze generatie een andere werkhouding heeft, worden medewerkers bij Daikin vooral aangespoord om niet naar de verschillen te kijken, maar waar je elkaar kan aanvullen. “Als je open staat voor de kennis, ervaring en beleving van de ander, kun je veel van elkaar leren. We merken in projecten en vergaderingen juist dat we elkaar opzoeken, ieder op zijn eigen kracht en talenten, om elkaar te versterken. Wel prikkelen we mensen om een bepaalde werkethos te hebben, maar dat zit ‘m vooral in de aanpakkersmentaliteit”, vertelt Senne. Kortom: accepteer dat je anders bent en maak daar juist gebruik van.
Wat studenten voor Daikin hebben betekend
Studenten worden voor tal van projecten en vraagstukken ingezet. Zo onderzocht een student onlangs hoe reserveonderdelen sneller bij de klant geleverd kunnen worden. Op marketinggebied hebben studenten zich gebogen over hoe gemakkelijker verbinding gemaakt kan worden met de eindgebruiker van residentiële Daikin producten (B2C). “We bieden studenten een prachtig podium, maar er wordt ook iets van hen verwacht. Dat betaalt zich terug in waardevolle inzichten en talenten die nu zelfs vast in dienst zijn,” aldus Chantal.
Fijne samenwerking met RBS
Senne waardeert hoe RBS en het bedrijfsleven steeds meer naar elkaar toegroeien. Actieve samenwerking helpt om het gat tussen studie en werk te verkleinen. Feedback van bedrijven wordt daarbij serieus genomen. “Tijdens onze eerste deelname aan een stagemarkt merkten we dat studenten moeite hadden om bedrijven te benaderen. We hebben dit besproken met RBS en samen naar verbeteringen gekeken. Het jaar erop zagen we al grote stappen vooruit. Die ontwikkeling geeft vertrouwen in onze samenwerking.”
Tips voor bedrijven die overwegen samen te werken met RBS
Met alle ervaring die Daikin de afgelopen jaren heeft opgedaan in de samenwerking met RBS en studenten, hebben ze best wat tips te delen aan bedrijven die nog niet de stap gezet hebben. “Studenten kunnen echt van toegevoegde waarde zijn, maar dan moeten ze ook betrokken worden in een realistisch vraagstuk dat energie geeft en waarin ze meerwaarde kunnen leveren. “Zorg samen met de student voor een duidelijke vraag of opdracht, zodat motivatie niet verloren raakt.”, aldus Senne. Ook raadt hij aan om met één stagiair te beginnen en het vanuit daar verder uit te bouwen naar een bredere samenwerking. “Dat houdt het in het begin overzichtelijk en kun je bij iedere nieuwe stap je geleerde lessen meenemen.”