Een stageplek waar je impact kan maken met data
Wessel was op zoek naar een stage op het gebied van Marketing & Sales. Tegelijkertijd had hij een sterke interesse in data en ICT. Daarom besloot hij een stageplek te zoeken waarin hij marketing en sales kon combineren met zijn interesse in data en ICT. Bij Avantage kreeg hij precies die mogelijkheid.
Avantage is een IT-dienstverlener die organisaties helpt met het eenvoudiger maken van hun digitale werkomgeving. Ze zijn specialist in cybersecurity, data & AI, cloud en moderne werkplekken, met een duidelijke focus op praktisch resultaat. Toen Wessel de kans kreeg om hier op gesprek te komen, voelde hij meteen dat dit de juiste plek was: “Toen ik hierbinnen kwam wist ik meteen dat ik hier stage wil lopen."
Data als drijfveer
Wessels interesse in data ontstond tijdens het tweede studiejaar, bij het vak Consumer Insights, gegeven door docent Ronald Faas. “Daar is het echt begonnen,” vertelt Wessel. Tijdens dit vak ontdekte hij hoe fascinerend data kan zijn en hoeveel waarde het kan toevoegen. Deze ervaring wekte zijn enthousiasme om zich ook tijdens zijn stage meer met data bezig te houden.
Die interesse vormde de aanleiding voor het gesprek met Avantage. Dit bedrijf bood hem de mogelijkheid om zowel met marketing als met data aan de slag te gaan. Bovendien stond Avantage open voor innovatieve ideeën van studenten en gaven ze hem de vrijheid om op eigen initiatief aan de slag te gaan met marketingdata.
Dashboard in de praktijk brengen
Tijdens zijn stage heeft Wessel verschillende dashboards ontwikkelt, zowel voor de marketing- als de salesafdeling. Vanaf dag 1 had hij alle mogelijkheden om meteen aan de slag te gaan. Het bedrijf was hier heel open in en Wessel kreeg hulp waar nodig.
"Ik had toegang tot alle data in de website en marketingkanalen, Ik ging eerst spelen met de data en heb daarna een dashboard gemaakt.” Daarvoor heeft hij eerst interviews afgenomen om te onderzoeken in welke data de afdelingen geïnteresseerd zijn. "Ik heb gevraagd in welke KPI's ze geïnteresseerd zijn en wat hun tijd zou besparen, het was niet makkelijk om alle data te vinden en te vertalen naar KPI's.".
Uit de interviews heeft hij de data in het dashboard geplaatst voor onder andere de website en LinkedIn. Hoewel het lastig was om alle data te verzamelen en te vertalen naar bruikbare inzichten, wist Wessel met hulp van een dataconsultant het volledige dashboard zelf te ontwerpen. "Ik heb gevraagd welke informatie tijd zou besparen, en dat was mijn uitgangspunt," zegt hij.
Nieuwe inzichten en direct resultaat op de werkvloer
Uit het dashboard kon direct veel informatie gehaald worden waar Avantage heel blij mee was. "Ineens stonden er zes mannen in pak naast me en die vonden het allemaal heel goed wat ik heb gedaan" zegt Wessel lachend.
De nieuwe inzichten die Wessel mogelijk heeft gemaakt zijn erg waardevol. "Nu kunnen ze veel meer inzichten krijgen en het bespaart hun veel tijd. Ze kunnen veel gerichter werken". Wessel heeft verschillende dashboards gemaakt voor sociale media. De grootste dashboards waren die voor de website en LinkedIn. Met de inzichten die hieruit ontstaan kan Avantage zien waar de verbeteringen liggen. Wessel heeft met zijn bijdrage veel tijd bespaart. De inzichten die hij opleverde, waren vernieuwend en direct toepasbaar. “Ik heb echt iets nieuws kunnen toevoegen aan hun werkwijze,” vertelt Wessel.
Een blijvende bijdrage
Wat Wessel tijdens zijn stage heeft opgeleverd, blijft ook na zijn vertrek waardevol. De impact van zijn werk is nog steeds merkbaar binnen het bedrijf. Dankzij zijn inspanningen heeft Avantage nu heldere inzichten in de verzamelde data, die overzichtelijk zijn gepresenteerd in een dashboard. Wessel heeft het dashboard zo ingericht dat ook nu hij weg is het nog steeds gebruikt kan worden. “De data zijn beschikbaar en het dashboard is flexibel genoeg om aangepast te worden op de vragen die Avantage heeft, het dashboard kan gewoon mee blijven groeien.” legt Wessel uit.
De volgende stap na zijn stage
Het zelf ontwikkelen van een dashboard leverde een hoog cijfer op voor Wessel en daarmee ook een duidelijk toekomstpad! Zijn gemiddelde is nu hoog genoeg om door te stromen naar de universiteit. Wessel wil graag na zijn bachelor de master Marketing Analytics volgen in Tilburg. “Dit is precies wat ik wil doen. Het is heel interessant om naar data te kijken en hier mee te werken en leren.” vertelt Wessel.
Wessel kijkt positief terug op zijn stage "ik heb kunnen doen wat ik wil". Hij heeft een leuke tijd gehad en de vrijheid die hij kreeg om zijn passie te volgen en verder uit te werken is hij heel erg blij mee geweest. “Ik heb echt mijn eigen project kunnen uitwerken en daarbij het bedrijf kunnen helpen.” vertelt Wessel. “Mijn begeleider heeft me goed geholpen. Het belangrijkste voor een stagiair is om te kunnen doen wat hij of zij wil. Ik merkte dat ik alle middelen gelijk had zodat ik alles kon doen, en dat was echt heel fijn en goed van hen. Ik had alles om mijn doel te bereiken om de opdracht te vervullen.”
Een blijvende samenwerking
Niet alleen Wessel blijft zich ontwikkelen; ook Avantage blijft actief betrokken bij RBS en werkt nog steeds samen met de hogeschool. Inmiddels komt Avantage geregeld langs voor gastcolleges over onder meer AI.
Tijdens een gesprek tussen Wessel en zijn docent Victoria over de kennis van Avantage over AI, ontstond het idee om het bedrijf vaker te betrekken bij het onderwijs. Naar aanleiding daarvan nam docent Victoria contact op met het bedrijf. “Ze zag meteen heel slim dat dit een bedrijf is dat meer kan bieden voor een betere samenwerking,” vertelt Wessel.