Start:
Verschillende mogelijkheden, aanmelden
20 bijeenkomsten met een vaste docent en externe experts.
Dag en tijd:
- Start februari, om de week op donderdag van 15:00 tot 18:00 uur.
- Start september, om de week op woensdag van 15:00 tot 18:00 uur.
Investering:
€ 3.850,-
Prijsverhoging per september 2026: € 4.150
Bovengenoemde kosten zijn exclusief studiemateriaal a € 240,-
(zelf aan te schaffen)
Aantal deelnemers:
Maximaal 20
Je kunt je laten registreren bij de BVNT2 als gecertificeerd docent NT2
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?De post-hbo NT2 van Hogeschool Rotterdam is de afgelopen jaren gevolgd door mensen die een passie hebben voor het leren van Nederlands aan anderstaligen. Zij zijn werkzaam bij taalscholen die aangesloten zijn bij het keurmerk Blik op Werk, bij informele organisaties die werken met taalvrijwilligers, bij het startcollege van een ROC, bij organisaties die non-formele taaltrajecten aanbieden of op een school voor voortgezet onderwijs met een ISK-afdeling. Hij wordt ook gevolgd door docenten die in hun onderwijs steeds meer te maken krijgen met instroom van leerlingen of studenten die een achterstand hebben in taal.
Er zijn er ook die in het basisonderwijs werken en te maken hebben met NT2-leerlingen en met de ouders van deze leerlingen. Daarnaast is de post-hbo gevolgd door deelnemers die een switch maakten in hun carrière en naast hun reguliere baan tijd hebben gemaakt om NT2-docent te worden. Dat kan ook!
Je maakt kennis met verschillende theorieën over tweedetaalverwerving. En natuurlijk ook met de didactiek van het leren van een tweede taal. Tegenwoordig hoort daar nadrukkelijk ook de online didactiek bij. Je bouwt kennis op over het leren van de verschillende taalvaardigheden. Zo leer je hoe je in je lessen aandacht kunt besteden aan de mondelinge vaardigheden: spreken, gesprekken voeren en luisteren. Je cursisten, leerlingen of studenten willen immers bovenal goed Nederlands leren spreken. In de post-hbo NT2 is er ook aandacht voor logopedie. Enige kennis hiervan betekent dat je in les aandacht besteedt aan uitspraak. Ook de vaardigheden lezen en schrijven zijn in het programma opgenomen. Daarnaast is er plaats voor grammatica en woordenschat, de bouwstenen van elke taal. Je doet veel kennis op over al die vaardigheden, die je direct kunt toepassen in je lespraktijk. Verder is er aandacht voor het werken met taalleerders die verschillende culturele achtergronden hebben. Traumasensitief lesgeven maakt deel uit van het programma. Natuurlijk staan op het programma ook thema’s als buitenschools leren, differentiëren en kunstmatige intelligentie.
Het leren van het Nederlands als tweede taal is van oudsher gekoppeld aan beleid. We vinden het belangrijk dat je hiervan op de hoogte bent. We besteden daarom aandacht aan het landelijke beleid, maar ook aan het Rotterdamse taalbeleid.
De inhoud van de post-hbo hebben we verspreid over negen blokken. Er wordt steeds een aspect van de NT2-lespraktijk belicht en een koppeling gemaakt met de theorie. We gebruiken hiervoor het handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenonderwijs, het competentieprofiel van de docent Nederlands als tweede taal en het kader Toezicht in de klas van de inspectie van het onderwijs. Dit is onze kennisbasis, aangevuld met literatuur over specifieke onderwerpen.
- Blok 1 Introductie, tweedetaalleren en NT2-didactiek.
In het eerste blok maak je kennis met het leren van een tweede taal. Er staat onder andere een les in een vreemde taal op het programma. Je krijgt antwoord op de vraag wat een NT2-docent moet weten over taal.
- Blok 2 Mondelinge vaardigheden
In dit blok draait het om de mondelinge vaardigheden spreken/gesprekken voeren en luisteren. Er is een aparte bijeenkomst over de uitspraak van het Nederlands.
- Blok 3 Bouwstenen van taal
Woordschat en grammatica zijn de bouwstenen van de taal.
- Blok 4 Schriftelijke vaardigheden
In driebijeenkomsten staan de vaardigheden lezen, schrijven en alfabetisering centraal. - Blok 5 Specifieke onderwerpen
In dit blok staan differentiëren in je lespraktijk, toetsen, kunstmatige intelligentie en traumasensitief lesgeven op het programma. - Blok 6 Afsluiting en certificering
Je presenteert in dit blok je eindpresentatie en je neemt deel aan de presentaties van je medecursisten aan de post-hbo NT2. Je voert ook een assessmentgesprek met twee docenten van Hogeschool Rotterdam. De certificering vindt in de allerlaatste bijeenkomst plaats.
In de groepsbijeenkomsten staat steeds een onderwerp centraal. De bijbehorende theorie wordt besproken. In de bijeenkomst wordt gebruik gemaakt van activerende werkvormen die je zelf ook weer in je lespraktijk kunt gebruiken. Je wisselt ervaringen uit met de andere deelnemers en er is ruimte voor intervisie. Wat je in de bijeenkomsten leert, kun je direct in je eigen lespraktijk toepassen. In een aantal bijeenkomsten komen gastdocenten met een specifieke expertise aan het woord.
- Kuiken, F., & Andringa, S. (2022). Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs (3rd ed.). Coutinho.
- Borgesius, M., & Meyjes, S. P. (2022). Focus op VUT: Vooruitkijken – Uitvoeren - Terugkijken (1st ed.). Boom Lemma.
- Coole, D., & Valk, A. (2015). Actief met taal: didactische werkvormen voor het talenonderwijs (2nd ed.). Coutinho.
- Olijhoek, V., & Valk, A. (2017). NT2-Cahier, Differentiëren: in tien stappen naar gedifferentieerd lesgeven in een heterogene NT2-groep (1st ed.). Boom Lemma.
- Verboog, M. (2017). NT2-Cahier Klassenmanagement: hoe organiseer ik mijn lessen? (1st ed.). Boom Lemma.
- Verboog, M. (2018). NT2-Cahier buitenschools leren: spreken van binnen naar buiten de les (1st ed.). Amsterdam University Press.
- Bijeenkomsten
Je volgt 20 bijeenkomsten verdeeld over het studiejaar. - Stage
Daarnaast werk je als NT2-docent of loop je stage (240 uur). Dit komt neer op ongeveer twee dagdelen per week. Als je stage loopt verwachten we van je dat je een deel van de uren ook zelfstandig lesgeeft. - Praktijkopdrachten
Bij elk blok horen praktijkopdrachten en voorbereidende opdrachten. Je uploadt je uitwerking in de digitale leeromgeving van de post-hbo NT2. De docent beoordeelt je opdrachten en geeft feedback. - Assessment
Aan het eind van de opleiding vindt er een assessmentgesprek plaats op basis van de ingeleverde praktijkopdrachten en de ervaringen in je lespraktijk. Om aan dit gesprek deel te kunnen deelnemen moeten aan alle opleidingseisen voldaan zijn. Dit betekent dat de onderdelen met een voldoende zijn afgesloten. Je voert dit assessmentgesprek met twee docenten van Hogeschool Rotterdam. Het gesprek is online. - Eindopdracht
De opleiding wordt afgesloten met de presentatie van een eindopdracht. De presentaties zijn in de laatste twee bijeenkomsten van de opleiding. De docent bundelt alle praktijkopdrachten van de deelnemers. Ze zijn zo voor iedereen beschikbaar en vormen een blijvende herinnering aan de post-hbo NT2 en een bron van inspiratie voor je toekomst als docent NT2.
Als je alle onderdelen van de post-hbo NT2 voldoende hebt afgerond (stage, praktijkopdrachten, eindopdracht en presentatie, assessmentgesprek) ontvang je het certificaat docent NT2. Je kunt je met dit certificaat inschrijven in het kwaliteitsregister NT2-docent. Hierdoor kun je blijvend werken aan je deskundigheidsbevordering als NT2-docent, ook ná de post-hbo NT2. Je kunt je ook inschrijven in het register van de BNT2.