Coach zijn in het onderwijs

Start september 2024, 8 bijeenkomsten

Je bent al een tijdje bezig met het coachen en begeleiden van (een team van) beginnende of ervaren collega’s in het onderwijs. Je haalt hier voldoening uit en je hebt de ambitie om jouw vaardigheden verder te verdiepen. Ben je benieuwd naar welke inzichten jou hierbij kunnen helpen? Dan is deze training je op het lijf geschreven!

In deze training dagen we je uit om jouw eigen manier van doen en zijn als coach op een open en eerlijke manier te onderzoeken. Het (ver)kennen van jouw persoonlijke en professionele identiteit is een belangrijke voorwaarde om goed te coachen: je bent immers je eigen instrument in dit vak! Welke kwaliteiten en talenten heb jij zelf en wat zijn jouw schaduwkanten? Wat vind je belangrijk in jouw werk als coach en waar besteed je liever geen aandacht aan? Welke stijl van coachen heeft jouw voorkeur en welke helemaal niet? Kortom: hoe meer je je verdiept, hoe meer je van betekenis kunt zijn bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de ander.

Samen met de andere deelnemers onderzoek je ook hoe je in de coaching om wilt gaan met typische paradoxen in de onderwijscontext: hoe ga je om met de spanning tussen jouw docent- en coachrol? Hoe kun je in je team samenwerken en je eigen autonomie bewaken? En in de klas: geef je in jouw rol als docent/coach feedback op groei of op niveau?

Tijdens de cursusmiddagen stimuleren we je met ervaringsgerichte oefeningen om te komen tot nieuwe inzichten. Misschien word je wel verrast door wat je ziet, hoort voelt, of raak je juist verwonderd. Hierbij werken we met de nieuwste inzichten op het gebied van coachen in het onderwijs (onder meer didactisch coachen). Daarnaast werken we met inzichten en werkmodellen vanuit Neuro Linguïstisch Programmeren, Transactionele Analyse, de Rationeel-Emotieve Therapie en Systemisch Werken. Onze ervaring is dat een werkmodel of een praktische theorie soms letterlijk ruimte geeft, adem creëert om uit te proberen en later te reflecteren op wat er gebeurt.

In acht bijeenkomsten maak je je eigen leerproces door, wissel je ervaringen uit en recht je elkaars rug door het geven van constructieve en effectieve feedback. We heten je graag welkom!

Startdatum:

19 september 2024: aanmelden

Dag:
Donderdag van 14.00 uur tot 17.00 uur.

19/09, 10/10, 21/11, 16/01, 13/02, 20/03, 17/04, 22/05

Investering:
€ 1900,-

Studiebelasting:
60 SBU

Aantal deelnemers:
Minimaal 12 , maximaal 18

Opbouw

Hoe is de cursus opgebouwd?

Doelgroep

Deze cursus is bedoeld voor

• Leidinggevenden die coachvaardigheden meer willen integreren in hun werk
  • Leraren die al coachend werk doen binnen school zoals schoolopleiders, coördinatoren, teamleiders
  • Leraren die zich binnen hun organisatie meer willen manifesteren als interne coach

Inhoud

Tijdens de cursus besteden we aandacht aan:

Het gebied van coaching in het onderwijs

• Didactisch coachen: hoge verwachtingen concreet maken
  • Kaders en basisprincipes (NLP, TA, RET, systemisch werken)
  • Coaching in relatie tot sturing en leiding

Jouw eigen ontwikkeling als coach

• Hoe jouw docentschap en coach-zijn elkaar beïnvloeden
  • Reflecteren op en verder ontwikkelen van jouw talenten en kwaliteiten
  • Omgaan met jouw eigen licht- en schaduwkanten

Gesprekstechnieken

• Coachen met beelden en Didactisch coachen
  • Het achterhalen van de diepere vraag
  • Oplossingsgericht coachen
  • Confronterende gesprekken voeren
  • Aansluiten en afstemmen
  • Omgaan met emoties

Werkwijze

De cursus besteedt aandacht aan de theoretische achtergrond en de dagelijkse onderwijspraktijk. Belangrijk is het ‘leren door doen’. Je wordt daarom van harte uitgenodigd om situaties uit jouw eigen onderwijspraktijk als casus in te brengen. We werken vraaggericht, wat betekent dat de invulling van een middag ook afhangt van de vragen die op dat moment aan de orde zijn.

Niet op zoek naar deze opleiding?

Kijk ook eens naar deze opties