Menu
    English

    Introductie

    Welkom

    Welkom op de pagina profileren van de lerarenopleiding! 

    Bij het Cluster Talen van de lero hebben wij de afgelopen jaren hard gewerkt aan een voor al onze studenten uitdagend en toegankelijk curriculum.  Een onderdeel hiervan is profileren. De studenten krijgen binnen dit vrije onderdeel van hun studie de gelegenheid zich te verdiepen in hun eigen leervragen en interessegebieden om zo een eigen kleur te geven aan hun ontwikkeling als onderwijsprofessional. 

    Het is bij uitstek een plek waar docenten hun expertise en passie kunnen inbrengen en samen met studenten, lectoraten en het werkveld telkens weer op zoek gaan naar nog beter onderwijs.
     

    Wij willen het werkveld daarom het aankomend collegejaar uitnodigen om met onze studenten het profileringsonderwijs te volgen, te ontdekken en vorm te geven. Collega’s uit het werkveld kunnen zich kosteloos aanmelden voor het profileringsonderwijs dat wij in ’23-’24 aanbieden en ontvangen na deelname een certificaat.  

    Inleiding

    Bij het Instituut voor Lerarenopleidingen (IvL) van Hogeschool Rotterdam (HR) werken we aan een inclusieve leeromgeving met gelijke kansen voor iedereen. Als lerarenopleiding streven we naar enthousiaste en bekwame leraren.

    Leren neemt een centrale plaats in onze onderwijsvisie in. We streven naar een gevoel van betrokkenheid en 'sense of belonging' door actieve betrokkenheid van studenten bij de inrichting van het onderwijs. Het verheugt ons te zien dat steeds meer studenten zich verbonden voelen, wat tot uiting komt in hun enthousiaste deelname aan diverse sociale en academische activiteiten.

    Met Profileren willen we ons keuzeonderwijs transformeren tot een plek waar cursisten gedurende de hele hoofdfase hun eigen leervragen en interessegebieden kunnen verkennen. Professionele identiteit, persoonlijke ontwikkeling en externe participatie staan centraal. Profileren biedt een unieke gelegenheid om bij te dragen aan de ontwikkeling van leraren en samen te werken aan nog beter onderwijs. Profileren verwelkomt jullie graag om samen te bouwen aan de toekomst van het onderwijs!

    Waarom

    Bij de lerarenopleiding Talen van Hogeschool Rotterdam volgen studenten een curriculum dat is gebaseerd op landelijk vastgestelde eindtermen, zoals de kennisbases, het Europees Referentiekader (ERK) en het Besluit bekwaamheidseisen onderwijspersoneel.

    Naast het aanbodgerichte onderwijs is er een sterke interesse in benaderingen die zelfsturing stimuleren. Zelfsturing en verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces verhogen de motivatie tot studeren. Het blijkt dat mensen gemotiveerder zijn voor werk en leren als wordt ingespeeld op behoeften aan bekwaamheidsontwikkeling, zelfsturing en het leggen van verbindingen met anderen.

    Met de introductie van Profileren creëren we in ons curriculum een ruimte waar studenten hun vragen en ideeën over taal, cultuur, didactiek of pedagogiek kunnen verkennen en verdiepen. Deze plek biedt ruimte voor creativiteit en innovatie, een laboratorium waar geëxperimenteerd mag worden met uitdagend en inhoudelijk interessant onderwijs.

    In Profileren staat het docentschap centraal. Studenten worden uitgedaagd om te reflecteren op wie ze nu zijn als leraar, wat ze kunnen en wie ze willen zijn in hun toekomstige beroep. Het draait om gericht inschatten van wat onderwijs-pedagogisch wenselijk is en de vorming van de hele persoon. De profilering is ontworpen voor alle cursisten, ongeacht hun achtergrond of ervaring. De cursist bepaalt zijn eigen leerroute en daardoor is er een grote mate van flexibiliteit in het volgen van modules.

    Profileringslijnen

    Voor Profileren vier profileringslijnen ontwikkeld:

    • Taal & Cultuur 
    • (digitale) Didactiek 
    • Pedagogische Professionaliteit 
    • Bilingual Teaching Track 

    Wij maken onderscheid tussen onderwijs en praktijk door elke module op te splitsen in twee delen: het volgen van onderwijs op de HR af te ronden met een summatieve toets en het uitvoeren van een praktijkopdracht gerelateerd aan de inhoud van de module. Cursisten kunnen het onderwijs volgen zonder de praktijkopdracht uit te voeren maar kunnen de praktijkopdracht niet uitvoeren zonder het onderwijs gevolgd te hebben.

    Daarnaast zijn er Open Modules. Open Modules kunnen in al onze leerlijnen ingezet worden. Zij stellen cursisten in de gelegenheid om:

    • Opdrachtgeversmodule: werken aan opdrachten van opdrachtgevers. 
    • Student-Voicemodule: het verbeteren van eigen onderwijs samen met docenten. 
    • Onderzoeksmodule: onderzoek doen naar realistische opdrachten. 
    • Change-agentmodule: veranderingen invoeren in eigen schoolorganisatie. 
    • EVC-module: Eerder verworven competenties inbrengen.

    Aanmelden

    Collega’s uit het werkveld kunnen zich via de aanmeldknop op deze website direct aanmelden voor het onderwijs dat wij in 2023 - 2024 aanbieden. Vragen die je hebt kun je stellen door een mail te sturen naar ivl-profileren@hr.nl. 

    Voor onze eigen studenten en collega’s hebben wij een andere informatiekanaal.

    Profileringslijnen

    Digitale didactiek

    Binnen de profileringslijn Digitale didactiek onderscheiden we op dit moment onderstaande modules:

    • Basismodule Talenonderwijs en digitale didactiek
    • Podcast maken
    • Interactieve fictie
    • Gamedidactiek in het talenonderwijs

    Taal en cultuur

    Binnen de profileringslijn Taal en cultuur onderscheiden we op dit moment onderstaande modules:

    • Basismodule cultuur: Verhalen uit Europa
    • Dialoog schrijven voor film en toneel
    • Poëzie schrijven
    • Theater spelen

    Bilingual Teaching Track (TTO – Tweetalig onderwijs)

    Binnen de profileringslijn Bilingual Teaching Track onderscheiden we op dit moment onderstaande modules:

    • Input for Learners in Bilingual Classes
    • Learner Output in Bilingual Classes
    • Intercultural Awareness Part 1
    • Intercultural Awareness Part 2
    • TTO Experience (Field trip)
    • Speaking English in the TTO Classroom
    • Cambridge English for Bilingual Teachers

    Pedagogische Professionaliteit

    Binnen de profileringslijn Pedagogische Professionaliteit onderscheiden we op dit moment onderstaande modules:

    • Oriëntatie – ik en de leerling
    • Verdieping – ik en de klas
    • Visie – ik en de school