Menu English

Breinvriendelijk leren - minor Passend Onderwijs

Stichting Openbaar Primair Onderwijs H-I-Ambacht

In het kader van de minor passend onderwijs hebben 6 studenten van de pabo opleiding onderzoek gedaan naar breinvriendelijk leren.

Vraagstelling

In het kader van passend onderwijs hebben we onderzoek gedaan naar breinvriendelijk leren. De vraag met welk leerkrachtgedrag het concept breinvriendelijk leren toegepast kan worden bij kinderen met specifieke onderwijsbehoeften stond centraal. Breinvriendelijk leren is het streven naar het bereiken optimale leerprestaties van kinderen door de hersenontwikkeling bewust te stimuleren. Hierbij werkten we vanuit het vierhoekenmodel van Robin Fogarty (1999). Hoe kunnen we dit toepassen bij kinderen met de ontwikkelingsstoornissen: Autisme, Aandachtstekort- & gedragsstoornissen, Angst & depressies.

Aanpak

We hebben eerst een literatuurstudie gedaan, naar de onderwerpen van het onderzoek. De theorie over ontwikkelingsstoornissen, het breinvriendelijk leren, leerkrachtgedrag en hersenontwikkeling van kinderen is onderzocht. Vervolgens zijn we aan de slag gegaan in de praktijk. We hebben gewerkt met kinderen met ontwikkelingsstoornissen en we hebben ze begeleiding gegeven. Het eigen leerkrachtgedrag stond hierbij centraal en werd onderzocht. De begeleiding aan de kinderen is gegeven vanuit de visie van het breinvriendelijk leren.

Resultaat

Na een uitgebreide literatuurstudie en een praktijkonderzoek zijn we aan de slag gegaan met het realiseren van het beroepsproduct. Vanuit de verkregen resultaten hebben we een gids opgesteld voor leerkrachten. In deze gids staat beschreven hoe men het breinvriendelijk leren kan realiseren in de klas en school en hoe zij dit kunnen doen bij kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Het resultaat is een gids die vanuit het onderzoek gebaseerd is op de visie dat men met aangepast leerkrachtgedrag elk kind breinvriendelijk kan laten leren en daarmee de leerresultaten te verhogen zijn.

Opleiding(en)

  • Lerarenopleiding Basisonderwijs (PABO)

Type

Project

Aan dit project werkten mee

Annewil Kleinjan, Mariska Mossel, Chaveli Noordzij, Rachelle Onink, Tamara Sieses, Janneke Timmers

Begeleider(s)

Annette Baks