Ga direct naar de content

Seniorenkracht / Eigen Regie

Een trainingsmodule en een daarbij behorende docentenhandleiding
Publicatiedatum: 01 mei 2011

Het project seniorenkracht /eigen regie is een project met als doelstelling de eigen regie van verzorgingshuisbewoners te vergroten door het geven van een training aan verzorgenden van zorgorganisatie Laurens in Rotterdam. De projectresultaten zijn een trainingsmodule en een daarbij behorende docentenhandleiding. Hieronder volgt een toelichting hoe deze projectresultaten tot stand zijn gekomen en wat de resultaten zijn van de uitgevoerde evaluatie.

Toon:
Projectbeschrijving

Seniorenkracht / eigen regie bestaat uit twee delen: een ontwikkelfase en een implementatiefase. De ontwikkelfase vond plaats in twee locaties van Laurens: Den Hoogenban en de Aarhof. Na een positieve evaluatie van het project is besloten het project verder in Laurens te implementeren. In locatie Borgsate is er vervolgens een implementatiestrategie ontwikkeld en uitgevoerd.

Ontwikkelfase

Samen met bewoners, mantelzorgers en zorgmedewerkers van Laurens, medewerkers van Kenniscentrum Zorginnovatie van Hogeschool Rotterdam en een onderwijsontwikkelaar van het ROC Albeda College is een training ontwikkeld en uitgevoerd om medewerkers beter in staat te stellen om ouderen in hun kracht te zetten met als doel de eigen regie te bevorderen. Het is een didactisch gevarieerde training, waarbij medewerkers kennis en kunde met betrekking tot het motiveren van de eigen regie van bewoners leren door het lezen van informatie, maken van opdrachten, bespreken van ervaringen tijdens een tweetal bijeenkomsten en door coaching on the job in samenwerking met docenten, teamleiders en praktijkbegeleiders.

Implementatiefase

Omdat de resultaten bemoedigend zijn, heeft er in 2013 een implementatietraject plaatsgevonden in nieuwe locaties. In dit traject is een strategie ontwikkeld voor het implementeren van Seniorenkracht/Eigen. In de implementatiestrategie waren er vier belangrijke pijlers om het geleerde te borgen:

  • Enthousiaste zorgverleners uit de pilotlocaties werden ingezet als coaches on the job voor nieuwe cursisten. Zij vervullen de rol van ambassadeurs. Zij ontvingen een train-de-trainerscursus om dit goed te kunnen doen.
  • Teamleiders en praktijkbegeleiders werden uitgenodigd om deel te nemen aan de medewerkerscursus zodat zij hun medewerkers kunnen stimuleren het geleerde toe te passen.
  • Een teamleider uit een pilotlocatie was projectleider van Seniorenkracht/Eigen regie in de nieuwe locaties.
  • Bewoners van de woonzorgorganisatie zijn betrokken in een nieuwe fase van het project. Door hun input wordt gegarandeerd dat de medewerkers in hun werkwijze aansluiten bij de behoeften van bewoners.
  • De gehanteerde implementatiestrategie werd geëvalueerd en geleerde lessen werden verwerkt in ‘Tips voor implementatie’. Alle modules zijn hiernaast te downloaden, evenals de implementatietips.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.