Samen-scholing op coole pleinen

Stimuleren van spelen, bewegen, ontmoeten en klimaatadaptatie

Publicatiedatum: 01 december 2021

Pleinen zijn plekken in de stad waar de buurt samenkomt, waar kinderen spelen en evenementen worden georganiseerd. Het zijn ook plekken waar veel kansen voor klimaatadaptatie en vergroening liggen. Maar hoe zorg je er nu voor dat het al die functies op één plek samenbrengt? Het project Samenscholing op coole pleinen richt zich op het ontwikkelen van een integrale aanpak voor het speel/beweeg/ontmoetingsvriendelijk en tegelijkertijd klimaat-adaptief maken van pleinen in kwetsbare wijken in Groningen, Assen en Rotterdam.

Over het project

Projectbeschrijving

Pleinen in kwetsbare wijken die zowel speel/beweeg/ ontmoetingsvriendelijk als klimaat-adaptief zijn, dragen bij aan het verkleinen van gezondheidsverschillen. Gemeenten worstelen echter met de vragen hoe zij pleinen op deze manier kunnen inrichten en hoe professionals uit het fysieke en sociale domein hierbij met elkaar en met andere partijen kunnen samen werken. Vooronderzoek heeft geresulteerd in een hoofdvraag en een viertal onderzoeksvragen:

Hoofdvraag: Hoe kunnen gemeentelijke professionals uit het fysieke en sociale domein samen met alle betrokken partijen (scholen, woningcorporaties, wijkbewoners) pleinen in kwetsbare wijken zowel speel/beweeg/ontmoetingsvriendelijk als klimaat-adaptief maken?

Deelvragen:

1. Inzicht in speel/beweeg/ontmoetingsvriendelijkheid en klimaat-adaptief vermogen van pleinen en een eenvoudige manier om deze in kaart te brengen;
  2. Inzicht in het functioneren van geïmplementeerde klimaat-adaptieve maatregelen op het gebied van zowel speel/beweeg/ontmoetingsvriendelijkheid als klimaatadaptatie;
  3. Richtlijnen voor een integrale en participatieve aanpak, waarbij gemeentelijke professionals uit het fysieke en sociale domein gedurende het hele proces met elkaar en met andere organisaties en wijkbewoners samenwerken;
  4. Toetsbare ontwerprichtlijnen voor een spel/beweeg/ontmoetingsvriendelijke en klimaat-adaptieve herinrichting van pleinen.

Binnen het project wordt onderzocht hoe gemeentelijke professionals dit kunnen aanpakken. Op zes pleinen in Groningen, Assen en Rotterdam wordt samen met de betrokken partijen onderzoek gedaan naar kansen, barrières en (ontwerp)richtlijnen. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van de doorontwikkelde ClimateHealthCafé-methode, een participatieve methodiek voor het in kaart brengen van zowel klimaat adaptief vermogen als speel/beweeg/ontmoetingsvriendelijkheid.

(Beoogde) resultaten

Met dit project worden de volgende vijf resultaten beoogd:

1. Het ontwikkelen van een pleinscorecard om speel/beweeg/ontmoetingsvriendelijkheid en klimaat-adaptief vermogen op een eenvoudige manier te scoren.
  2. Een (doorontwikkelde) database Climate Scan met meetgegevens op het gebied van spelen/bewegen/ontmoeten en klimaatadaptatie.
  3. Concrete richtlijnen voor een participatieve aanpak bij het ontwikkelen van pleinen.
  4. Toetsbare ontwerprichtlijnen voor het ontwikkelen van pleinen op het gebied van spelen/bewegen// ontmoeten en klimaat-adaptatie.
  5. Een (doorontwikkelde) ClimateHealthCafémethode met hoge participatie van Quadruple Helix-partners.

Verbinding met het onderwijs

Studenten van uiteenlopende studierichtingen doen in interdisciplinair verband onderzoek naar fysieke interventies die spelen/ bewegen/ ontmoeten kunnen stimuleren en de invloed van klimaat-adaptieve maatregelen op de omgeving. Hiervoor zijn in alle drie de steden (Groningen, Assen en Rotterdam) innovatiewerkplaatsen en/ of livinglabs ingericht. Vanuit deze werkplaatsen zullen studenten via stage-, afstudeer- en minoropdrachten een bijdrage leveren aan verschillende werkpakketten van het onderzoek. Tevens zullen de ClimateHealthCafé's als activiteit binnen reguliere onderwijsmodules worden geïntegreerd. Binnen het project worden studenten gericht ingezet voor de organisatie van activiteiten, dataverzameling en uitvoering van metingen.

In Rotterdam wordt gewerkt vanuit Living Lab Wijkstudio Hillesluis (onderdeel Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie van Hogeschool Rotterdam), wat geplaatst is in een buurthuis in de wijk. De afgelopen jaren hebben studenten vanuit de programmalijn Stadsleven al onderzoek vanuit het Living Lab gedaan en een bijdrage geleverd aan de vergroening, verkoeling en ontmoeting bij een aantal binnenpleinen en tuinen.

Samenwerkingen

De consortium partners bij aanvang van het project zijn: Hanzehogeschool Groningen, Hogeschool Rotterdam, gemeente Groningen, gemeente Assen, gemeente Rotterdam, GGD Groningen. GGD Rotterdam-Rijnmond, woningcorporaties Lefier, De Huismeesters, Actium en Woonstad, basisscholen het Karrepad, St. Fransiscusschool en de Blijvliet, Floreshuis, Buurt- en Speeltuinwerk Rotterdam, Vereniging van Groninger Gemeenten. Waterschap Hollandse Delta, IVN Natuureducatie, Donkergroep en Polyciviel.

Tevens kent het project de volgende netwerkleden: Abdel-Kwan Rotterdam. Buurt Bestuurt Walraven, Speeltuinvereniging Hillesluis, Stichting Al-Moustaqbal (De Toekomst) en Stichting Welzijnsorganisatie Vaart.

Projectfeiten

Looptijd