Bewegen als medicijn bij kniepijn; de EXPLOR-studie

Faciliteren van gezond beweeggedrag bij mensen met knieartrose

Klachten als gevolg van knieartrose is één van de meest voorkomende gezondheidsproblemen in de maatschappij en stelt zowel patiënten als hun hulpverleners voor specifieke uitdagingen. Schattingen laten zien dat in 2040 artrose de meest voorkomende aandoening is binnen Nederland en er een toename zal zijn van liefst 40% van mensen met knieartrose.

Over het project

Introductie

Het is belangrijk om te realiseren dat gezond beweeggedrag  samenhangt met zowel een vertraagd begin, als een minder snelle verergering  van artrose-gerelateerde knieklachten als pijn en beperkingen in het dagelijks leven.  De meeste mensen met artrose-gerelateerde knieklachten voldoen echter niet aan de richtlijnen voor gezond beweeggedrag. Verschillende oorzaken liggen hieraan ten grondslag. In dit onderzoeksproject wordt gekeken naar het effect van nieuwe, innovatieve, fysiotherapeutische behandeling voor mensen met knieartrose waarin met name het aannemen van gezond beweeggedrag centraal staat.

Om de zorgverlening rond deze patiëntengroep te verbeteren is het van belang om het inzicht in bovenstaande punten te vergroten.

Projectbeschrijving

Dit promotieonderzoek bestaat uit drie samenhangende deelonderzoeken waarin innovaties op het gebied van oefentherapie en beweeggedrag in de zorg van mensen met artrose-gerelateerde kniepijn worden ontwikkeld en geëvalueerd. In eerste instantie wordt bekeken welke vormen van bewegen leiden tot een vermindering van pijn en beperkingen (deelstudie 1, gerandomiseerde cross-over studie). In de tweede deelonderzoek wordt samen met fysiotherapeuten en patiënten met kniepijn een  e-health applicatie ontwikkeld waarin  actief bewegen en gezond beweeggedrag gestimuleerd worden. (deelstudie 2, ontwikkeling e-health applicatie volgens CeHRes roadmap).

Met de opbrengsten uit bovenstaande deelstudies wordt het onderzoek afgerond met een onderzoek naar de effecten van deze innovaties op ervaren pijn en dagelijks functioneren gedurende een behandeltraject fysiotherapie (deelstudie 3, multiple baseline Single Case Experimental Design).

Verbinding met onderwijs

De EXPLOR-studie is zeer relevant voor het fysiotherapeutisch werkveld en dus ook voor de studenten van de bachelor en masteropleidingen van Hogeschool Rotterdam. Daarnaast zijn de resultaten van dit onderzoek belangrijk voor studenten Ergotherapie, Verpleegkunde en Physician Assistent die tijdens hun beroepsuitoefening in aanraking kunnen komen met patiënten met artrose-gerelateerde knieklachten. Voor studenten van de opleidingen Mens en Techniek, Communication and Multimedia Design en Informatica is dit onderzoek relevant gezien de ontwikkeling van een e-health-applicatie binnen de tweede deelstudie.

Tot dusver hebben studenten van zowel gezondheidszorgopleidingen als technische opleidingen bijdragen geleverd aan de ontwikkeling van de eerste versie van de e-health applicatie, het inventariseren van gebruikerservaringen en enkele pilot-onderzoeken naar het effect van bewegen op pijndempende mechanismen.

(Beoogde) resultaten

Vanuit de EXPLOR studie verwachten we de volgende resultaten:

• Inzicht in het effect van bewegen  op de mate van pijn en functie, wat kan leiden tot concrete adviezen rond de inzet van oefentherapie binnen een fysiotherapeutisch behandeltraject.
  • Zicht op de inhoudelijke en functionele kenmerken van een e-health applicatie die het actief bewegen bij mensen met artrose-gerelateerde kniepijn stimuleert.
  • Inzicht in de manier waarop fysieke inspanning en actief bewegen invloed heeft op veranderingen in ervaren pijn en dagelijks functioneren bij mensen met artrose-gerelateerde kniepijn.

Samenwerkingen

• Vrije Universiteit Brussel
  • Erasmus MC
  • Hogeschool Inholland

De opzet van dit project is in samenwerking met de bovenstaande partijen gedaan. Gedurende verschillende fasen van het project zullen deze partijen betrokken zijn tijdens de uitvoering van het onderzoek.

Projectfeiten

Looptijd