Menu
    English

    Watching our language

    Taalbevordering gericht op kansengelijkheid en studiesucces

    In dit project trekt het lectoraat Taalbewust hoger onderwijs samen met op de afdeling Taal & Toelating van Hogeschool Rotterdam. In de eerste deelstudie ontwikkelen zij een curriculumevaluatie-instrument aan Hogeschool Rotterdam. Vervolgens onderzoeken twee promovendi aan de Universiteit van Amsterdam (tevens penvoerder van het project) curriculumkenmerken in relatie tot de taalontwikkeling en achtergrondkenmerken van studenten en opleidingen.

    Wie kijkt naar het Nederlandse hoger onderwijs, ziet duizenden studenten met uiteenlopende taal- en culturele achtergronden. In een ideale wereld zouden die verschillende achtergronden geen rol spelen bij studiesucces. In de praktijk blijkt echter dat studenten die niet in hun moedertaal studeren, minder vaak hun diploma behalen. Het is daarom belangrijk om te begrijpen waarom dergelijke verschillen ontstaan, want die kennis kan studenten helpen tijdens hun studie én bijdragen aan beter taalbeleid — zeker nu er veel discussie is over de rol van het Nederlands en Engels in het hoger onderwijs en de invloed van nieuwe technologie zoals generatieve AI.

    Over het project

    Projectfeiten

    Looptijd

    2026 - 2029

    Financiering

    NRO- programma Hoger onderwijs voor de toekomst  

    Lectoraat

    Lectoraat Taalbewust hoger onderwijs

    Thema

     Leren en lesgeven 

    Medewerkers betrokken bij dit project

    Inloggen