De energietransitie vraagt om nieuwe vormen van samenwerking en versnelling in het opleiden van professionals. Learning communities bieden een kans om werken, leren en innoveren te verbinden. In de eerste fase van het project is een ecosysteem ontwikkeld in zes regio’s. Daaruit blijkt dat de integratie van werkcomponenten en de veranderende rol van docenten uitdagingen vormen. Dit vervolgproject bouwt voort op die inzichten en onderzoekt hoe learning communities kunnen bijdragen aan een responsieve infrastructuur voor de groene waterstoftransitie.
Over het project
Dit project is een vervolg op het SIA-project 'Aanloopactiviteiten learning communities' en wordt uitgevoerd in zes regio’s. In elke regio worden veldexperimenten ingericht waarin docenten, studenten, onderzoekers en professionals samenwerken aan vraagstukken uit de waterstofpraktijk. Het project is onderdeel van het Human Capital programma van GroenvermogenNL en sluit aan bij het landelijke consortium van hogescholen. Het is geen promotieonderzoek, sterk praktijkgericht en onderdeel van een bredere kennisagenda.
In regio West (Zuid-Holland) richt het project zich op docentprofessionalisering via praktijkgericht onderzoek binnen de WIL-driehoek (Werken, Innoveren, Leren). Hogeschool Rotterdam, het Centre of Expertise HRTech en Kenniscentrum Talentontwikkeling hebben samen met onderwijs- en bedrijfspartners vier micro learning communities ingericht. Binnen deze communities worden interdisciplinaire experimenten uitgevoerd die bijdragen aan de ontwikkeling van nieuw onderwijsmateriaal voor zowel initiële opleidingen als werkende professionals.
De experimenten zijn ontworpen om:
- De samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven te versterken
- De time-to-job voor studenten te verkorten
- Onderwijsontwikkeling te versnellen
- Inzicht te verkrijgen in effectieve vormen van docentprofessionalisering
Elke micro learning community onderzoekt een specifieke aanpak, zoals participatief onderwijsontwerp, de balans tussen traditioneel en ervaringsgericht leren, het gebruik van serious games en kennisdeling via digitale structuren.
De experimenten in regio West beogen:
- Verhoging van de onderwijskwaliteit
- Betere aansluiting van het onderwijs op het beroepenveld binnen de MBO-HBO-WO leerlijn
- Ontwikkeling van vakdidactische kennis in samenwerking met studenten en het bedrijfsleven
- Betere aansluiting van pedagogische en inhoudelijke kennis (PCK)
- Versterking van de onderzoekende houding van docenten
- Duurzame borging van praktijkkennis via digitale kennisstructuren zoals digital twins
- Concrete onderwijsmaterialen en modules voor flexibel en initieel onderwijs
De opbrengsten worden geëvalueerd en gedeeld met andere regio’s binnen het landelijke project, zodat ze bijdragen aan de bredere kennisontwikkeling rondom learning communities en docentprofessionalisering.
Het project wordt uitgevoerd door een consortium van zes hogescholen en werkt samen met regionale bedrijven, gemeenten, lectoraten, practoraten en mbo-instellingen. De samenwerking is gericht op het gezamenlijk ontwikkelen van kennis en het versterken van regionale netwerken.
De aanvrager van dit project is het lectoraat Circulaire Energietransitie, Center of Expertise HR Tech, de uitvoering vindt plaats in samenwerking met het lectoraat Docentprofessionalisering en blended onderwijs.
Binnen regio West zijn studenten en docenten van Hogeschool Rotterdam actief betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van vier interdisciplinaire experimenten. Deze experimenten vinden plaats in micro learning communities waarin praktijkgericht onderzoek direct gekoppeld is aan onderwijsontwikkeling. Studenten nemen deel via co-creatie van leeractiviteiten.
Docenten werken samen met studenten en het bedrijfsleven aan het ontwerpen van onderwijs dat aansluit op actuele vraagstukken uit de praktijk. Dit gebeurt onder andere via serious games, participatief onderwijsontwerp en het combineren van traditioneel en ervaringsgericht leren. De opgedane inzichten worden vertaald naar nieuw onderwijsmateriaal voor zowel initieel onderwijs als bijscholing van professionals.
De resultaten van de experimenten worden verwerkt in curricula van MBO-, HBO-opleidingen en dragen bij aan een versnelling van onderwijsontwikkeling en een betere aansluiting op het beroepenveld. Daarnaast wordt gewerkt aan onderwijsmodules voor docentprofessionalisering, waarmee docenten worden toegerust om als facilitator te opereren binnen learning communities.
Projectfeiten
Looptijd 2024-2025 |
Financiering Regieorgaan SIA |
Lectoraat |
|