Menu
    English

    Didactiek van lerarenopleiders voortgezet onderwijs

    Publicatiedatum: 23 januari 2024

    Het is bekend dat lerarenopleidingen sterk bepalend zijn voor didactiek van leraren, ofwel voor de wijze waarop leraren cognitieve ontwikkeling van leerlingen kunnen bevorderen. Het is daarom zaak dat leraren dit goed leren van hun opleiders.

    Dat kan door inhoudelijke lessen van opleiders over didactiek, en door voorbeelddidactiek die opleiders tonen, ook als de lessen inhoudelijk niet over didactiek gaan. Het is echter onbekend hoe Nederlandse lerarenopleiders voor het voortgezet onderwijs bepaalde didactiek onderwijzen of tonen, vanuit welke (eventueel wetenschappelijk onderbouwde) motieven ze dat doen en hoe dat gerelateerd is aan hun eigen competenties. Juist vanwege de sterke invloed die opleiders op de didactische kwaliteit van leraren hebben, is het van belang te onderzoeken hoe hun didactiek te karakteriseren is.

    Over het project

    Projectfeiten



    2022-2026





    Lectoraat Leren


    Optimalisering Leerprocessen

    Promotievoucher

    “Ik denk dat je zult vinden dat lerarenopleiders vooral met en over didactiek lesgeven omdat dat nu eenmaal in betreffend instituut zo afgesproken is.”

    Erik Meij lerarenopleider Hogeschool Windesheim en promovendus

    Medewerkers betrokken bij dit project

    Inloggen