Thuis in Taal - Gesprekken met ouders: een kwestie van oefenen

Ook rondom gesprekken voeren met ouders kun je aan de slag met oefenfilmpjes. Vanwege de privacy zijn niet alle films openbaar toegankelijk. Om de videovoorbeelden te kunnen bekijken heb je een wachtwoord nodig.

Vraag hier eenmalig het wachtwoord aan

Bij het bekijken van de beelden kun je de Kijkwijzer voor gesprekken met ouders gebruiken.

Download de Kijkwijzer voor gesprekken met ouders

Hoe geef je informele gesprekken vorm? Hoe ga je op een positieve manier in gesprek met ouders? In onderstaande films vind je een aantal voorbeelden. Er is een Liever niet zo en een Zo kan het ook versie opgenomen.

Kennismaken met alle ouders aan het begin van elk schooljaar loont de moeite, want het legt de basis voor een positieve samenwerking met ouders in de begeleiding van het kind. Hoe voer je een positief kennismakingsgesprek? In onderstaande films vind je twee voorbeelden van een kennismakingsgesprek met de moeder van Reza uit groep 1. Er is een Liever niet zo en een Zo kan het ook versie opgenomen.

Hoe bespreek je met ouders (en bij voorkeur ook met de leerling) over de brede ontwikkeling van de leerling, thuis en op school? En hoe kun je hierbij op een positieve manier en met een bredere agenda dan het rapportgesprek aan de slag? In onderstaande films vind je twee voorbeelden van een voortgangsgesprek met de moeder van Aysegul uit groep 3. Er is een Liever niet zo en een Zo kan het ook versie opgenomen.