Effecten van een digitaal woordleerprogramma

Publicatiedatum: 01 september 2010

Wat is het effect van ‘Learn Sharp’ op het leren van woorden in de lessen Engels die buitenlandse studenten krijgen als voorbereiding op hun vakgerichte studie in het IBMS?

Toon:

Dit project bestaat uit een implementatie- en effectonderzoek van een digitaal programma voor het leren van woorden in tweede of vreemde talen (‘Learn Sharp’). Dit programma is ontwikkeld in het kader van de afdeling Studievoorbereiding van de HR door Dinas Geisleris met de bedoeling het leren van woorden in taalonderwijs op de HR te faciliteren. Het gaat hierbij vooral om het leren van Engels als vreemde taal en het leren van Nederlands als tweede taal. Maar in principe is het programma geschikt voor het leren van willekeurig welke taal dan ook. Bovendien is toepassing van het woordleerprogramma niet beperkt tot taalonderwijs in het Hoger Onderwijs, maar kan het ook gebruikt worden in basis- en voortgezet onderwijs. In dit project wordt de bruikbaarheid en effectiviteit van het programma getoetst in de context van taalcursussen voor buitenlandse studenten die Engels moeten leren in de context van IBMS (International Business and Management School) van Hogeschool Rotterdam.

Het onderzoek heeft een quasi experimenteel design. Twee klassen krijgen Engels met Learn Sharp en twee parallelle klassen krijgen Engels zonder Learn Sharp. Aan het eind van de lessenserie wordt de beheersing van de geleerde woorden vergeleken. Ook wordt er gekeken naar diverse eigenschappen van de leerlingen, zoals hun beginniveau Engels, leeftijd, geslacht, gevolgde opleidingen en verblijfsduur in Nederland. Niet alleen cognitieve maten, maar ook affectieve maten worden onderzocht (de houding van leerlingen tegenover het gebruik van het digitale woordleerprogramma).