Menu English

Diversiteitbeleid

Publicatiedatum: 01 januari 2011

Welke specifieke interventies voeren schoolleiders in het primair onderwijs binnen de school uit in het kader van diversiteitbeleid, om optimale leerkansen te creëren voor alle leerlingen, welke innovatiestrategieën gebruiken ze hiervoor en in hoeverre en waarom zijn deze strategieën effectief?

Toon:

Het onderzoek bestaat uit drie studies:

  1. In Studie 1 worden schoolleiders in Rotterdam en/of de Rotterdamse regio geïnterviewd over een onderwijsvernieuwing die zij hebben geïmplementeerd op hun school in het kader van het omgaan met verschillen tussen leerlingen, diversiteitbeleid
  2. In Studie 2 wordt naar aanleiding van de verzamelde gegevens uit Studie 1 en literatuuronderzoek een vragenlijst uitgezet bij schoolleiders van de AVS en de NSA in de G4; de vier grote steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Deze vragenlijst moet dieper en breder inzicht geven in hoe schoolleiders in de grote steden omgaan met onderwijsvernieuwingen op diversiteit op hun school. Tevens moeten de resultaten van deze vragenlijst handvatten geven voor Studie 3
  3. In Studie 3 worden drie scholen in Rotterdam en/of de Rotterdamse regio gedurende een lange periode (een a twee jaar) gevolgd, van initiatie tot implementatie van hun onderwijsvernieuwing op diversiteit het beleid (casestudie, empirisch comparatief onderzoek)