Over het project
Zelfregulerend leren verwijst naar zelfregulerende vaardigheden zoals plannen, je aandacht vasthouden, die studenten toepassen voor succesvol doelgericht leren. Studenten leren zelfregulerend leren door instructie en coaching in het dagelijks onderwijs, bijvoorbeeld bij het leren plannen van een projectopdracht. Maar hoe ontwikkel je hierin als docententeam een duurzame handelwijze?
In een eerste ontwerpgericht onderzoek, een pilotstudie, gingen opleiders, adviseurs en onderzoekers hiermee aan de slag. In studiejaar 2023-2024 ontwikkelden zij een leergang zelfregulerend leren met de teacher study group methode; een evidence-informed interventie voor realisatie van een collectieve, actieve en duurzame lerende aanpak van opleidingsteams in de eigen lespraktijk. De leergang zelfregulerend leren leidt een aantal docenten in onderwijsteams op tot teacher leaders die vervolgens het professionaliseringsproces zelfregulerend leren met hun collega-docenten vormgeven in hun eigen onderwijs.
In studiejaar 2024-2025 namen vijf opleidingsteams aan Hogeschool Rotterdam deel aan de Leergang Zelfregulerend leren. Een pilotstudie wees uit dat de leergang erin geslaagd was teacher leaders zelfregulerend leren op te leiden die hiermee verder aan de slag gingen met hun collega-docenten in de eigen docenten en leverde informatie op over verdere verfijning van de leergang (link naar pilotstudie zodra beschikbaar) en hoe verder met follow-up onderzoek.
Vervolg
Studiejaar 2025-2026 richt zich op verdere verfijning van de leergang zelfregulerend leren met behulp van de uitkomsten vanuit de pilotstudie 2024-2025. Per studiejaar 2025-2026 vindt meerjarig follow-up ontwerpgericht onderzoek plaats naar de leergang zelfregulerend leren met als doel na te gaan in hoeverre teacher leaders en hun collega-docenten erin slagen met behulp van de leergang duurzame handelwijzen te implementeren in hun dagelijks onderwijs met behulp van de teacher study group methode, voor succesvol zelfregulerend leren van hun studenten. Wat zijn hierin bevorderende en belemmerende factoren, in welke context?
Onze ontwerpgerichte aanpak heeft als verwachte opbrengsten:
- Voor studenten: Meer zelfregulerend leren, meer kans op diplomabehaling, plezier in leren en welzijn.
- Voor opleidingsteams: Ontwikkeling van duurzame aanpakken zelfregulerend leren in het dagelijks onderwijs.
- Voor het (hoger) onderwijs: Een leergang zelfregulerend leren, teacher study group methode.
"Het oefenen met al die verschillende vormen gekoppeld aan theorieën, dat vind ik echt waardevol. Je kon gelijk wat je op de donderdag had besproken gelijk op vrijdag in je lessen toepassen."
Projectfeiten
![]() Looptijd 2025 - 2028 |
![]() Financiering Hogeschool Rotterdam |
![]() Expertisekring Zelfregulerend leren |