Menu English

Toekomstbehendig opleiden

Onderwijs van de toekomst

Publicatiedatum: 16 oktober 2018

Op basis van gesprekken in de Themagroep Samen opleiden in de School van de Vereniging voor Lerarenopleiders Nederland (VELON), observaties binnen onze eigen instituten en recente literatuur , hebben we de indruk dat veel leraren (in opleiding) en lerarenopleiders op zoek zijn naar voorbeelden van toekomstbehendig onderwijs en de rol die opleidingen hierin kunnen spelen. Omdat de toekomst onbekend is, spreken we van toekomstbehendig onderwijs, omdat hieruit een grotere mate van continue adaptiviteit spreekt dan bij toekomstbestendig onderwijs het geval is.

Toon:

De feiten overzichtelijk op een rij

Globale planning

  • Doorlopend: oriëntatie op financieringsbronnen, netwerkvorming: VELON, LOBO, ADEF, OCW, Platform Samen opleiden en Professionaliseren
  • Voorbereiden van een onderzoeksaanvraag NRO-SIA, bijvoorbeeld RAAK Publiek juni 2019
  • Mei-juli 2018 inventariseren innovatieve opleidingspraktijken door netwerken te bevragen en oproep in VELON Tijdschrift, Didactief, Van 12 tot 18
  • November 2018 start eerste onderzoeksfase met dataverzameling tijdens VELON Studiedag. Workshop: “Toekomstbehendig onderwijs en innovatief opleiden”: vooraf aantal opleidingspraktijken vragen te presenteren, die we via ons netwerk hebben uitgenodigd en daarna plenair of in kleinere groepjes uitwisselen van verhalen van de deelnemers over hun eigen innovatieve opleidingspraktijk.
  • Februari 2019 “Laat je Interviewen” (soort Achterwerk in de Kast ergens plaatsen tijdens het VELON congres).
  • Maart - juni 2019 Analyse verhalen en opstellen meer gerichte instructie voor tweede onderzoeksfase; subsidie aanvraag voorbereiden
  • Najaar 2019 start tweede onderzoeksfase: Leden van de Themagroep Samen Opleiden in de School, studenten en anderen verzamelen nog meer verhalen tot februari 2020
  • Voorjaar 2020: Onderzoeksfase 3
  • Najaar 2020: analyse van alle data en productontwerp
  • VELON 2021: lancering ‘product’

Netwerken

We maken tijdens het onderzoek gebruik van de volgende netwerken:

  • Platform Samen opleiden en Professionaliseren, met als coördinatoren Nienke Wirtz (VO) en Gea Spaans (PO); Kennispunt opleiden voor het MBO, met als coördinator Linda Medendorp. Zij kunnen ondersteuning bieden bij het zicht krijgen op innovatieve opleidingspraktijken in Nederland.
  • VELON: tijdschrift en site ten behoeve van aankondigingen en werving van respondenten en plaatsen van de verzamelde verhalen.
  • LOBO en ADEF ten behoeve van netwerkvorming rondom het indienen van aanvragen voor onderzoeksfinanciering bij NRO-SIA.