Menu
    English

    Maatwerk

    Laagopgeleide ouders betrekken bij de geletterde ontwikkeling van hun jonge kind

    Publicatiedatum: 24 september 2019

    Hoe kun je de taalontwikkeling van jonge kinderen versterken door aan te sluiten bij wat er thuis gebeurt en de thuistalen en kennis die kinderen en ouders hebben in te zetten? In het vierjarige onderzoeksproject Maatwerk (2020–2024) onderzocht lector Martine van der Pluijm samen met een team van gezinsbegeleiders, pedagogisch professionals en onderzoekers hoe een speelse, op maat gemaakte aanpak thuis helpt de taalomgeving van kinderen te begrijpen en te verrijken.

    De thuisomgeving is een cruciale plek voor taalontwikkeling. Als professionals met open blik het huis binnenstappen en zich opstellen als medestander van ouders, ontstaat er ruimte voor plezier, vertrouwen en groei. Zoals Martine het verwoordt: “Zet samen met ouders het plezier ‘aan’.”

    Waardevolle inzichten

    Voor het onderwijs biedt Maatwerk waardevolle inzichten: het benadrukt hoe belangrijk het is om thuiscontext en thuistaal serieus te nemen. Niet om ouders te instrueren, maar om partnerschap te creëren en kinderen continuïteit te bieden tussen thuis en (voor)school. Dit vraagt om een andere manier van kijken – waarin het kind centraal staat en thuis en school met hen sámen bouwen aan een stevig taalhuis.

    De Maatwerkaanpak vraagt om verdere inbedding in het onderwijssysteem. Daarom startte in 2024 het vervolgproject Thuis in Taal Integraal (TinTin)



    Looptijd

    januari 2020 - december 2024


    Financiering

    RAAK-PRO


    Lectoraat

    Motiverende leeromgevingen

    Medewerkers betrokken bij dit project

    Inloggen