Over het project
Het project STRONGER2GETHER onderzoekt hoe sociale relaties tussen jongeren – met leeftijdsgenoten en met professionals – bijdragen aan hun welzijn en floreren. Aanleiding is de sterke toename van mentale gezondheidsproblemen bij jongeren en het beperkte effect van bestaande interventies, vooral in het beroeps- en speciaal onderwijs.
Het project werkt vanuit een sociaal-ecologisch perspectief: sociale relaties worden niet los gezien van de context van school, thuis, online omgevingen en vrije tijd. In het project wordt het CARES-framework (Child & Adolescent Relationships and Ecological Support) ontwikkeld. Dit raamwerk bundelt bestaande kennis en vertaalt die naar toepasbare interventies voor de praktijk.
Het project levert onder andere:
- Het CARES-framework voor het versterken van sociale relaties en jongerenwelzijn.
- Praktische interventies en handreikingen voor scholen en professionals.
- Een handboek, factsheets en een documentaire over jongerenwelzijn.
- Wetenschappelijke en praktijkgerichte publicaties.
- Inbedding van kennis en interventies in curricula van lerarenopleidingen en social-workopleidingen.
Het lectoraat Professionele Identiteit van Hogeschool Rotterdam levert een inhoudelijke bijdrage aan werkpakket 4. Het lectoraat richt zich op hoe professionals leren, handelen en zich ontwikkelen in relatie tot hun professionele identiteit. Binnen STRONGER2GETHER onderzoekt en versterkt het lectoraat hoe interventies duurzaam worden ingebed in het dagelijks handelen van (toekomstige) professionals.