Menu Zoeken English

Lectorenplatform zelfmanagement: kennis- en onderzoeksagenda praktijkgericht onderzoek zelfmanagement hogescholen

Publicatie van Kenniscentrum Zorginnovatie
Joost Keers, Bienke Janssen, Anita Cremers, H.W. Torij, Sarah Detaille, H. Jong, de, Ton Satink, A.L. Staa, van, J. Stel, van der | Rapport | Publicatiedatum: 15 september 2019
Een op de drie Nederlanders heeft een chronische aandoening en dat aantal neemt sterk toe bij mensen boven de 75 jaar (Nivel, 2018). De meeste mensen zijn niet zorgafhankelijk, maar leven met de gevolgen van chronische gezondheidsproblemen. Echter 45% van de mensen in de leeftijdscategorie 55-64 jaar heeft een gediagnosticeerde chronische ziekte en 50% van de mensen met een chronische ziekte werkt tegenover 80% van de mensen zonder een chronische ziekte (Fit for Work, 2019). Dit vraagt andere inrichting van de zorg, waarin aandacht verschuift van behandeling van ziekte en geven van zorg naar aandacht voor functioneren en zelfmanagement. Deze verschuiving kent zowel medische consequenties als sociaal-maatschappelijke participatie en emotionele uitdagingen. Het lectorenplatform Zelfmanagement versterkt met gezamenlijk praktijkgericht onderzoek het zelfmanagement en de eigen regie van (kwetsbare) burgers en draagt bij aan het beter toerusten van zowel huidige als toekomstige (zorg)professionals. Het lectorenplatform Zelfmanagement is gestart in 2017 met financiering door Regieorgaan SIA. Een van haar doelstellingen bij de oprichting betrof het opstellen van een gezamenlijke kennis- en onderzoeksagenda voor praktijkgericht onderzoek. Deze kennis- en onderzoeksagenda is tot stand gekomen door inspanningen van hoogleraren, lectoren, docenten, onderzoekers, beleidsmakers en beroepsbeoefenaren in de zorg- en welzijnssector. Zij hebben aangegeven waar de urgente vragen liggen als het gaat om het ondersteunen en/of versterken van het zelfmanagement bij mensen die (tijdelijk) ondersteuning nodig hebben en welke kennis er in de (nabije toekomst) nodig is om hier een impuls aan te geven. Belangrijke vraag bij het opstellen van deze kennis- en onderzoeksagenda is wat de bijdrage kan zijn aan het onderzoek van hogescholen en praktijkgericht onderzoek dat hier plaatsvindt.

We gebruiken cookies voor analyse en marketing om de website te verbeteren.