Menu English

A.L.I.B.I. een schooltransitieprogramma voor kinderen met autismespectrumproblemen

Publicatie van Kenniscentrum Zorginnovatie

K.C.M. Bul, Juliette Hopman, P. Vuijk | Boekdeel | Publicatiedatum: 12 december 2019
In Nederland heeft één op de honderd kinderen Autismespectrumproblemen (ASP). ASP is een ontwikkelingsstoornis die wordt gekenmerkt door diepgaande, levenslange problemen met sociaal-emotionele wederkerigheid, sociale interactie en inflexibel vasthouden aan routines en patronen. Kinderen met ASP vinden het vaak erg spannend om naar de middelbare school te gaan; sommige kinderen zien daar vanaf Groep 6 al erg tegenop. Deze kinderen voelen zich met name onzeker over de vraag of ze op de middelbare school nieuwe vriendjes kunnen maken en of ze bij de ‘populaire’ groep kinderen zullen horen. Het komt regelmatig voor dat kinderen met ASP zich al lang voor de overstap naar de middelbare school zorgen maken of ze gepest zullen worden. Ouders van kinderen met ASP maken zich vooral zorgen over de vraag of hun kind zich op de middelbare school kan handhaven en de ruimte krijgt om zich in alle rust te ontwikkelen. Dit blijken realistische zorgen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat kinderen met ASP op de middelbare school vaker onderpresteren, vaker spijbelen, vaker last krijgen van faalangst en verminderde motivatie om te presteren, vaker worden gepest, minder vrienden hebben op school en vaker last krijgen van gedrags- en emotionele problemen. Het is daarom van groot belang om kinderen met ASP al in de bovenbouw van de basisschool goed voor te bereiden op de overstap naar de middelbare school en dit te doen op een manier die bij de interesses van deze kinderen aansluit.

Auteur(s) - verbonden aan Hogeschool Rotterdam

Betrokken bij deze publicatie