Ga direct naar de content

Media Future Week

Kritische reflectie op lesstof
Publicatiedatum: 14 augustus 2015

Het doel van de Media Future Week is om studenten buiten hun lesstof kritisch te laten kijken naar de ontwikkelingen in de (media)wereld, en op basis hiervan na te denken over de toekomst.

Tijdens de Media Future Week komen studenten, docenten en lectoren van media- en ict-opleidingen samen om zich te verdiepen in de toekomst van media. We kijken naar de grote mediaontwikkelingen van nu en morgen, en dagen studenten uit om na te denken over wat deze ontwikkelingen betekenen voor de toekomst.

De Media Future Week is een samenwerking tussen tien Nederlandse hogescholen, waarin studenten kennis maken met studenten uit andere disciplines. Aan de Media Future Week nemen 150 enthousiaste en gemotiveerde studenten uit het hele land deel, die meer uit hun media- en ict-opleidingen willen halen. De Media Future Week biedt deze studenten een intensief en afwisselend programma met binnen- en buitenlandse topsprekers uit de mediaindustrie, met wie allerlei facetten van de mediatoekomst worden besproken. Gekeken wordt naar de economische, technische en sociale impact van media, en de manier waarop we daar als mediaconsument, maar ook als mediaprofessional, mee om (kunnen) gaan. Internationale topsprekers, interactieve workshops, inspirerende masterclasses en uitdagend teamwork zorgen ervoor dat studenten en docenten na de Media Future Week een breder perspectief hebben op de mediatoekomst. Na de Media Future Week kijken studenten en docenten kritischer tegen nieuwe mediaontwikkelingen aan, en kunnen deze vanuit verschillende standpunten benaderen.

In multidisciplinaire teams wordt gewerkt aan een tiental cases, elk opgebouwd uit een actueel onderwijsthema van de hogescholen en een belangrijke trend. Docenten, lectoren en professionals draaien mee in de teams. Deze mix zorgt ervoor dat de teams over allerlei kwaliteiten beschikken, en dat onderwerpen vanuit verschillende standpunten bekeken worden. Verder worden de teamleden vrijgelaten om te bedenken wat ze willen. Het proces is minstens zo belangrijk als het eindproduct.

De lectoraten van de deelnemende hogescholen schrijven white papers, waarin ze actuele denkbeelden binnen hun onderzoeksgebieden toelichten en het theoretisch kader van de mediatoekomst schetsen. Creating 010 droeg bij met twee papers: één over de mogelijkheden van open data en één over paradigmaverandering als gevolg van de ontwikkeling van alomtegenwoordige technologie:

  • Perspectives on Open Data: Motivation, Benefits and Examples (door Peter Conradie)
  • Pervasive (Sensor) Computing, a New Disruptive Paradigm Shift (door Leo Remijn)

De cases waaraan wordt gewerkt zijn afkomstig van case partners: organisaties die binnen hun branche voorop lopen in het denken over nieuwe mogelijkheden, en de Media Future Week inzetten om hun eigen gedachten aan te scherpen en verder te brengen. Tezamen dagen zij de deelnemers uit om hun vooruitstrevende ideeën te toetsen en te ontwikkelen.

Namens het kenniscentrum Creating 010 maakt hoofddocent Peter van Waart deel uit van de programmaraad van de Media Future Week. In 2012 namen 4 medewerkers en 11 studenten van de Hogeschool Rotterdam deel.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.