Openbare les Maaike Harbers: Verstand erbij

Verantwoord ontwerp van toepassingen met kunstmatige intelligentie

De toepassing van kunstmatige intelligentie is in de afgelopen jaren sterk gegroeid. Dit heeft zowel wenselijke als minder wenselijke gevolgen. Zo kunnen robots en algoritmes bijvoorbeeld steden verduurzamen en de gezondheidszorg verbeteren, maar ze kunnen eveneens ongelukken veroorzaken en mensen discrimineren. Tijdens haar openbare les gaat dr. Maaike Harbers in op deze ontwikkelingen en de rol die ontwerpers van intelligente toepassingen daarin spelen.

Google-zoekresultaten, Netflix-aanbevelingen en Siri, maar ook smart homes en zorgrobots; kunstmatige intelligentie kom je overal tegen. Artificial Intelligence (AI) heeft daarmee steeds meer invloed op onze samenleving. Ontwerpers van toepassingen met kunstmatige intelligentie spelen hierin een belangrijke rol. Zij geven, met hun ontwerpkeuzes, richting aan wat de gevolgen van die toepassingen voor de samenleving zijn. Zo bepalen zij voor een belangrijk deel welke taken worden uitgevoerd door machines, volgens welke algoritmes dit gebeurt, hoeveel persoonlijke data daarbij worden gebruikt, hoe transparant slimme apparaten zijn en hoe de samenleving kan ingrijpen als een toepassing verkeerde dingen leert of gevaarlijke beslissingen dreigt te nemen.

In haar openbare les gaat Harbers in op hoe ontwerpers op verantwoorde wijze met deze invloed om kunnen gaan. Ontwerpers kunnen bijvoorbeeld zorgen dat intelligente toepassingen inzichtelijk en controleerbaar zijn en rekening houden met privacy. Door verantwoorde keuzes te maken tijdens het ontwerpproces, kunnen ontwerpers bijdragen aan een inzet van kunstmatige intelligentie die de samenleving ten goede komt. Tijdens de openbare les op 28 november in Het Nieuwe Instituut in Rotterdam, gaat Maaike Harbers verder in op deze these.

Harbers combineert haar onderzoekswerk bij Kenniscentrum Creating 010 met onderwijs-activiteiten bij de opleiding Creative Media and Game Technologies (CMGT) van Hogeschool Rotterdam. Daarmee versterkt ze - in samenwerking met studenten, docenten en onderzoekers - de brug tussen onderwijs en onderzoek. Onderwijsactiviteiten kunnen een bijdrage leveren aan onderzoek en onderzoeksresultaten helpen het onderwijs actueel te houden. Dit alles in verbinding met de beroepspraktijk.

Maaike Harbers
Dr. Maaike Harbers studeerde zowel Kunstmatige Intelligentie als Filosofie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij heeft een PhD in kunstmatige intelligentie, behaald aan de universiteit Utrecht. Haar promotieonderzoek ging over self-explaining agents in virtuele training en vond plaats bij TNO (Soesterberg). Zij heeft als onderzoeker gewerkt bij o.a. de TU Delft, WODC, Institute for Human and Machine Cognition (Pensacola, VS), University of Washington (Seattle, VS).
Naast haar functie als lector bij Kenniscentrum Creating 010 blijft Harbers werkzaam bij de opleiding Creative Media and Game Technologies (CMGT) van Hogeschool Rotterdam.

Betrokken medewerkers