Menu English

Factoren en barrières van AI in bedrijven

Waarom komt AI-adoptie binnen bedrijven zo langzaam van de grond?nd?

De cijfers laten zien dat veel mkb-bedrijven het belangrijk achten om zich te ontwikkelen op het gebied van Artificial Intelligence (AI), maar dat er nog maar weinig ook daadwerkelijke mee aan de slag zijn. Hoe kan dat?

Over het project

Projectbeschrijving

Dit onderzoek is opgezet om inzicht te krijgen in de factoren en barrières die van invloed zijn op de keuzes die bedrijven maken rondom het integreren van AI. We willen weten waarom bedrijven zich wel willen ontwikkelen op het gebied van AI, maar het toch niet altijd doen.

Met dit inzicht worden strategieën geformuleerd die het voor bedrijven toegankelijker moeten maken om AI-technologieën te integreren in hun proces. Het onderzoek richt zich op technologische-, organisatorische-, milieu- en andere relevante aspecten. Het onderzoek wordt uitgevoerd met steun van de Nederlandse NL AIC.

Projectaanpak

Tussen maart en mei 2021 is een survey-onderzoek uitgevoerd onder 40 managers, gevolgd door interviews met ervaren AI-gebruikers. De resultaten hebben de meest invloedrijke factoren en drijfveren aan het licht gebracht, belemmeringen geïdentificeerd en aanbevelingen gegeven. 

Verbinding onderwijs

Sinds begin 2021 werkt Kenniscentrum Business Innovation (KcBI) aan ‘Research into the use of AI in business in the Netherlands and how to drive adoption’. Dit project wordt gesponsord door de Nederlandse AI Startup Digital Sundai, in samenwerking met het Erasmus Centre for Data Analytics (ECDA). Lector Dr. Shengyun (Annie) Yang bij KcBI is de hoofd-academische coach van dit onderzoeksproject. De jonge onderzoeker Annabelle Crainic voert de empirische studie uit, onder co-supervisie van Dr. Marcel van Oosterhout van ECDA.

(Beoogde) resultaten

Er is nu een whitepaper met de belangrijkste bevindingen beschikbaar. 

Samenwerkingen

Digital Sundai en het Erasmus Centre for Data Analytics (ECDA).

Projectfeiten

Jan – aug 2021

 

Digital Sundai

Lectoraat Digital business

Digital economy

Actueel

Onderzoek updates & highlights

QUOTE

Dr. Annie Yang Lector Digital Business

Medewerkers

betrokken bij dit project