"Who’s in Charge?": International Internet of Things Day Rotterdam

29 maart 2019

Kenniscentrum Creating 010 organiseert op dinsdag 9 april de achtste editie van de International Internet of Things (IoT) Day Rotterdam, met als thema: ‘Who’s in Charge?’. Met aansprekende keynotes en lezingen, boeiende workshops en interessante discussies gaat dit seminar in op de vraag wie zeggenschap heeft over data, netwerken en algoritmes die ons informeren en verbinden. Is het de overheid? Welke rol speelt het internationale bedrijfsleven? Wat is de inbreng van burgers? Wat is de rol en betekenis van kunstmatige intelligentie?

Tijdens de jaarlijkse hackathon staan deelnemers onder de noemer van ‘Stay in Charge!’ voor de uitdaging te onderzoeken hoe gebruikers van IoT-objecten de baas kunnen blijven over hun eigen apparaten en data.

IoT Rotterdam is gericht op een brede doelgroep van ondernemers, beleidsmakers, experts, onderzoekers, docenten en studenten. Kortom: iedereen die geïnteresseerd is in en belang heeft bij de informatie-infrastructuur van de toekomst. Het seminar begint om 9 uur en vindt plaats in Het Nieuwe Instituut Rotterdam. Het programma biedt twee keynotes en een keuze uit allerlei inspirerende lezingen, workshops en discussiepanels.

Kunstmatige intelligentie en storytelling

Het seminar wordt geopend door professor William Uricchio, verbonden aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT), Boston (USA). Hij vertelt hoe het Internet of Things kan worden ingezet als storytelling-technologie: hoe kunstmatige intelligentie gebruikersverhalen genereert uit de interactie tussen mensen en sensoren. De dag wordt afgesloten door Denis ‘Jaromil’ Rojo, directeur van Dyne.org Foundation. Hij geeft een lezing met de titel ‘In the Internet of Things something lies between security and peace’.

Een andere visie op tech

Alwin Bakker, directeur van het Future Mobillity Network, gaat in zijn lezing in op de toekomst van mobiliteit in het tijdperk van IoT. Florian Cramer, lector bij Hogeschool Rotterdam, geeft vanuit een artistieke invalshoek kritiek op de tech-ontwikkelingen in zijn lezing ‘The crapularity is here’. Elisa Giaccardi en Iskander Smit, beiden verbonden aan de TU Delft, gaan in op de betekenis van de menselijke factor binnen de door tech gedomineerde ontwikkelingen.

Bouw je eigen Killer Robot

In de eerste workshop gaan de deelnemers met elkaar de straat op om te zien hoe dingen data verzamelen. Jasper Schelling, docent aan CMI, neemt onder de loep hoe kunstmatige intelligentie de mediascene verandert. Ten slotte wordt in de workshop Killer Robots - onder leiding van docente Technische Informatica Ornella Schavemaker-Piva - onderzocht of en hoe je er zelf één kunt bouwen met elektronicacomponenten.

Discussiepanels

In de discussiepanels gaan deelnemers en sprekers met elkaar in debat over verschillende vraagstukken die met IoT samenhangen. William Uricchio gaat dieper in op zijn keynote: de rol en het belang van Internet of Things als storytelling-technologie. Maaike Harbers, lector bij Creating 010, stelt de grote invloed van algoritmes in social media en de wijze waarop ze filterbubbels creëren, ter discussie. In het laatste discussiepanel zal Ron Bormans, bestuursvoorzitter van Hogeschool Rotterdam, ingaan op de toepassing van kunstmatige intelligentie in de zorg en de veranderingen die dat teweegbrengt.

Hackathon ‘Stay in Charge!’

Deelnemers aan de hackaton worden uitgedaagd applicaties te ontwikkelen die burgers in staat stellen controle te houden over hun data: ‘Stay in Charge!’ Ze bouwen voort op ‘Dowse’: een open source-softwareplatform dat je in staat stelt je eigen data te managen. De aftrap van de hackathon is op maandagavond 8 april. Het ontwikkelwerk en de bouwwerkzaamheden starten in de ochtend van 9 april in Het Nieuwe Instituut.

Internet of Things Rotterdam wordt afgesloten met de hackathon pitches, een netwerkborrel en de prijsuitreiking van het beste hackathon ‘Stay in Charge’-concept.

Internet of Things Rotterdam vindt plaats op dinsdag 9 april, van 09.00 tot 19.00 uur in Het Nieuwe Instituut Rotterdam. Het is een initiatief van Kenniscentrum Creating 010 van Hogeschool Rotterdam in samenwerking met Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie.