“Onderzoekskwaliteit evident, output en impact indrukwekkend”

Kenniscentrum Talentontwikkeling als goed beoordeeld op kwaliteit van onderzoek en organisatie

19 januari 2020

Op dinsdag 8 oktober jl. werd Kenniscentrum Talentontwikkeling beoordeeld op de kwaliteit van het onderzoek en de organisatie aan de hand van het Brancheprotocol Kwaliteitszorg Onderzoek (BKO). Het eindoordeel van de commissie: op alle vijf de standaarden van het BKO een goed of voldaan aan de eisen. “De commissie heeft bij Hogeschool Rotterdam in Kenniscentrum Talentontwikkeling een goed functionerend en renderend kenniscentrum aangetroffen.”

Uit het eindrapport:
 “De commissie is van mening dat het onderzoek van het kenniscentrum duidelijke impact heeft op de kennisontwikkeling, zowel academisch als voor de beroepspraktijk. De commissie constateert dat Talentontwikkeling werkt met een rijke variatie aan onderzoekmethodieken, zowel kwalitatief als kwantitatief en ontwerponderzoek en een breed palet aan output. De commissie heeft een zeer positief beeld gekregen van de kwaliteit van het onderzoek en van de productiviteit. Een flink aantal projecten, zeker de ‘parel’ projecten zijn zeer innovatief.”

Directeur Frans Spierings: “Ik ben zeer trots op het resultaat, op het team talentontwikkeling en alle medewerkers die telkens opnieuw met grote passie hun onderzoek doen en de inzichten die het oplevert vertalen naar nieuw en beter hoger onderwijs en professionele beroepsuitoefening.”

Collegelid Zakia Guernina: "Ik ben heel trots op het door Frans en zijn team bereikte resultaat. Dit is opnieuw het bewijs dat wij als Hogeschool Rotterdam een hoogwaardige, praktijkgerichte onderzoek-infrastructuur en teams hebben. Zij hebben een waardevolle impact op ons onderwijs en op het werkveld in Rotterdam. "

Waardevolle ontwikkeling
In het eindrapport wordt waardering uitgesproken voor de ontwikkeling die het kenniscentrum heeft doorgemaakt na de visitatie in 2013. Er zijn waardevolle stappen gezet op het gebied van visie, focus, organisatie en samenwerking met het onderwijs en de beroepspraktijk. Kenniscentrum Talentontwikkeling is trots op het behaalde resultaat. In de komende jaren zal het praktijkgerichte onderzoek, dat het kenniscentrum samen met het onderwijs en de praktijk vormgeeft, nog duidelijker aansluiten op maatschappelijke relevante thema’s vanuit educatie en sociaal domein.

Brancheprotocol Kwaliteitszorg Onderzoek
De commissie heeft de beoordeling uitgevoerd volgens de vijf standaarden uit het concept Brancheprotocol Kwaliteitszorg Onderzoek 2016-2022. Het protocol is opgesteld om de kwaliteit van het onderzoek van hbo-instellingen te borgen en om de onderzoeksactiviteiten te kunnen verantwoorden naar publieke en private stakeholders. Kenniscentrum Talentontwikkeling is na Creating010, Business Innovation, Zorginnovatie en Duurzame HavenStad, het vijfde kenniscentrum van Hogeschool Rotterdam dat volgens deze standaarden werd geëvalueerd.