Veel publiciteit rond nieuwe boek lector Peter Ester

Silicon Valley Accelerators: Building Successful Startups

15 november 2017

Afgelopen maand publiceerde lector Dr. Peter Ester zijn nieuwe boek 'Silicon Valley Accelerators: Building Successful Startups'. In de afgelopen weken kreeg de lancering van het boek veel aandacht in binnen- en buitenland.

In zijn nieuwe boek Silicon Valley Accelerators: Building Successful Startups beschrijft lector Peter Ester hoe accelerators kansrijke startups kunnen empoweren. Hij doet dat op basis van uitgebreid onderzoek in Silicon Valley, het Mekka van innovatie en startups.

Silicon Valley is de meest innovatieve regio ter wereld. Apple, Google, Facebook, Instagram, Twitter, WhatsApp, Uber en Airbnb veranderden onze manier van denken, leven en ondernemen. Silicon Valley heeft een uniek ecosysteem dat startups helpt om de markt te veroveren. In zijn boek beschrijft Peter Ester hoe accelerators in Silicon Valley startups helpen hun product naar de markt te brengen, hun business idee aan te scherpen, hun product te ontwikkelen, hun team te versterken, een marketingstrategie uit te denken, eerste klanten te krijgen en kapitaal op te halen. Hij deed dat in opdracht van de Van Spaendonck Fundatie.

Boekoverhandigingen

Startups krijgen steeds meer aandacht in Nederland en binnen het hoger onderwijs. Het boek werd daarom als eerste overhandigd aan Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. Onlangs ondertekenden de Vereniging Hogescholen en StartupDelta een samenwerkingsovereenkomst waarin zij de krachten bundelen om ondernemerschap op hogescholen een boost te geven. Het boek sluit hier naadloos bij aan.

Peter Ester overhandigde zijn boek ook aan Eric Schmidt, co-founder en CEO van Google. Google is als tech gigant zeer geïnteresseerd in innovaties die startups in accelerators uitbroeden en werkt daarmee nauw samen. Het gesprek wordt voortgezet via Google Benelux.

Het boek werd uiteraard in Silicon Valley gelanceerd. Bij BootUP ventures in Menlo Park, om de hoek bij Facebook, een bekende accelerator in de Valley. Het boek vond een uitstekend onthaal onder CEO's van accelerators en startups. Peter sprak hierover door met de Bay Area Council, PlugandPlay Innovation Center en ons consulaat in San Francisco.

Op de technologiebeurs CES Unveiled Amsterdam, waar meer dan 460 industry leaders uit 20 landen aanwezig waren, overhandigde Peter Ester zijn boek aan Prins Constantijn, ambassadeur van StartupDelta. Daar werd doorgesproken over wat ons onderwijs kan doen om ondernemerschap onder studenten te bevorderen. StartupDelta is hier zeer actief.

Zaterdag 18 november verscheen er een groot interview in het Financieel Dagblad met Peter Ester over zijn onderzoek naar accelerators en de lessen die hij trekt om ondernemerschap in ons land te bevorderen.

Boekpresentatie op Hogeschool Rotterdam

Op vrijdag 24 november zal Peter Ester zijn boek op Hogeschool Rotterdam presenteren. Daar zal o.a. de vraag beantwoord worden wat Nederland van Silicon Valley kan leren om de slag naar een bloeiende startup economie te maken. Een panel bestaande uit Joeri van de Hoek, Martin Luxemburg, Evert Jaap Lugt zal onder leiding van lector Arjen van Klink ingaan op de vraag hoe accelerators ingezet kunnen worden om ons hoger onderwijs ondernemender te maken.