Samenwerken aan taalontwikkeling en preventie van laaggeletterdheid

04 juli 2023

Op 1 augustus 2023 start het lectoraat ‘Samenwerken aan een Taalrijke Omgeving voor Jonge Kinderen’ van Hogeschool Rotterdam met een langdurig onderzoek binnen de subsidieronde Samenwerken aan onderwijskwaliteit in de regio van NRO. Het onderzoek richt zich op het versterken van het taalonderwijs op scholen in Rotterdam-Zuid en verbetert de aansluiting op hun diverse leerlingenpopulatie en zodoende laaggeletterdheid te voorkomen. Dit onderzoek past bij de kennisagenda die op initiatief van basisschooldirecteuren in Rotterdam-Zuid ontwikkeld is samen met de Rotterdamse hogescholen en Erasmus Universiteit Rotterdam.

Drie jaar lang gaan twee promovendi samen met schoolteams, onderzoekers en opleiders op vijf basisscholen verbeteringen voor het taalonderwijs voor kinderen van groep 1-5 ontwerpen en testen. Op basis van wetenschappelijke inzichten en ervaringskennis ontwikkelen zij interventies om het handelen van leraren te versterken ter bevordering van de ontwikkeling van taal en geletterdheid bij leerlingen. Dit draagt uiteindelijk bij aan de basis die leerlingen in de bovenbouw nodig hebben om meer en complexere kennis op te doen. De interventies richten zich op het inzetten van kennisbronnen van leerlingen, het versterken van samenhang in het taalaanbod en het stimuleren van samenwerking tussen leerkrachten, andere professionals in en om de school en ouders. Hierbij wordt nadrukkelijk ingespeeld op de wijze waarop jonge kinderen leren, namelijk onderzoekend vanuit spel en interactie. De kennis die wordt opgedaan wordt gedeeld met scholen in Rotterdam-Zuid en gaandeweg daarbuiten.

“We gaan beter gebruikmaken van de laatste inzichten die er zijn over het belang van kennisontwikkeling bij kinderen die nodig is voor de ontwikkeling van taal. Enerzijds gaan we de kennisbronnen van kinderen beter leren kennen en inzetten. Anderzijds gaan we de kennis van de wereld van kinderen vergroten en in samenhang taalonderwijs bieden. En we stoppen met het bestempelen van kinderen als 'achterstandsleerlingen'."

Martine van der Pluijm lector Samenwerken aan een Taalrijke Omgeving voor Jonge Kinderen

Al gehoord van de Leerschool Rotterdam-Zuid?

Het onderzoek vindt plaats onder de paraplu van de Leerschool Rotterdam-Zuid. Dit is een samenwerkingsverband tussen basisscholen van de Rotterdamse schoolbesturen BOOR, PCBO Rotterdam-Zuid, RVKO en SIPOR. Zij werken samen aan het verbeteren van hun taalonderwijs. Hun ambitie: écht het verschil maken voor hun leerlingen. Om dit waar te maken gaan de scholen:

• kennis uit onderzoek beter benutten;
  • effectieve interventies ontwikkelen passend bij hun context;
  • (aankomende) leraren zo goed mogelijk toerusten.

In professionele leergemeenschappen werken scholen aan hun taalonderwijs. Onderzoekers en opleiders van Hogeschool Rotterdam, Thomas More Hogeschool, Hogeschool Inholland en Erasmus Universiteit Rotterdam werken hieraan mee. Het lectoraat ‘Samenwerken aan een Taalrijke Omgeving voor Jonge Kinderen’ van Hogeschool Rotterdam helpt de Leerschool Rotterdam-Zuid om onderzoek mogelijk te maken. Op  www.leerschoolrotterdamzuid.nl vind je informatie over de diverse activiteiten van de Leerschool Rotterdam-Zuid.