Nieuw lectorenplatform op snijvlak kunst, wetenschap en technologie

Aanvraag succesvol ingediend voor oprichting platform

06 juli 2017

De AHK-lectoren Melissa Bremmer en Emiel Heijnen hebben met succes een aanvraag ingediend bij het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA (onderdeel NWO) voor de oprichting van dit platform.

Het voornaamste doel is om leerlingen en studenten te stimuleren om vanuit verschillende kennisdomeinen samen tot nieuwe manier van leren en problemen oplossen te komen. Deelnemers aan het lectorenplatform beschouwen de opbloeiende, interdisciplinaire praktijken van wetenschappers en kunstenaars als een inspiratiebron voor de vernieuwing van het funderend en beroepsonderwijs.

Het platform heeft een open karakter en zoekt naar samenwerking en allianties om onderzoek naar onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie binnen verschillende sectoren te agenderen en bevorderen. Concrete activiteiten van het platform bestaan uit het organiseren van themabijeenkomsten en ‘designathons’, en de lancering van een digitale bronnenbank met voorbeeldstellende interdisciplinaire ontwerppraktijken.

Bij de totstandkoming van deze aanvraag bundelden Bremmer en Heijnen de krachten met CLICKNL en de lectoren Anna Hotze (Hogeschool iPabo), Dick Rijken (Haagse Hogeschool), Michel van Dartel (AVANS Hogeschool), Monique Pijls en Geert Lovink (Hogeschool van Amsterdam) en Anne Nigten (Hogeschool Rotterdam).