Licht op een blindenstok en een flitsende artrosehandschoen

11 november 2019

Een bijdrage leveren aan de veiligheid van een slechtziend persoon door verlichting op haar blindenstok. Dat doen studenten binnen het onderzoeksthema Design4One. Docent en onderzoeker Anne van Woezik is initiatiefneemster en brengt de cliënten en studenten samen.

Je onderzoek Design4One valt onder het lectoraat Technische Innovatie in de Zorg. In je podcast ga je, samen met collega Joachim van der Weegen, mensen benaderen met de vraag 'wat is zorgtechnologie?'. Wat is zorgtechnologie volgens jou?
“Zorgtechnologie is een heel breed begrip en iedereen geeft daar een ander antwoord op. Ik kies ervoor om het accent te leggen op de techniek die mensen thuis kunnen gebruiken om zelfstandiger te zijn of er zelfs geen zorg meer nodig te hebben.”

Wat houdt het project Design4One precies in?

Kortgezegd is Design4One het maken van één hulpmiddel voor één persoon. Design4One helpt mensen die door een lichamelijke beperking, een chronische aandoening of gewoon door ouderdom in het dagelijks leven iets niet meer kunnen. Dingen die voor ons heel normaal zijn. Gelukkig zijn er al genoeg hulpmiddelen op de markt, maar die werken niet voor iedereen altijd even goed. Voor die situaties gaan studenten, binnen de minor Zorgtechnologie, met cliënten samen oplossingen bedenken. Vervolgens gaan studenten aan de slag. Tussentijds spreken ze regelmatig met de cliënt af om de oplossing te testen. Aan het einde van de minor krijgt de cliënt het product mee naar huis.

Een mooi voorbeeld waar studenten momenteel aan werken is licht op een blindenstok. De cliënt is een slechtziende vrouw die in het donker is aangereden door een auto. Om dit in de toekomst te voorkomen heeft zij haar blindenstok voorzien van licht. Het probleem is dat zij nu niet kan zien of het licht aan staat en wanneer de batterij leeg is. Ook kan ze de stok niet meer terugvinden als ze die laat vallen. Twee groepen studenten werken los van elkaar aan een oplossing voor licht en geluid. Zij moeten hierbij rekening houden met een aantal factoren, zoals dat de stok gebruiksvriendelijk blijft en niet te zwaar wordt.

Een ander voorbeeld is een groep studenten die werkt aan het verbeteren van een artrosehandschoen. De cliënt heeft zelf geen artrose maar zenuwpijn die ze heeft overgehouden aan een operatie, op advies gebruikt ze de handschoen. De handschoen dragen werkt voor haar, maar zij vindt deze niet mooi en zij wordt nu door haar omgeving gezien als iemand met een beperking. Liever heeft ze een flitsende handschoen “waar je mee gezien kan worden”. Naast dat het flitsend is, moet de functionaliteit behouden worden. De studenten gaan de handschoen specifiek voor haar aanpassen, zodat zij weer met plezier de handschoen draagt. Momenteel werken zes groepen studenten van diverse opleidingen aan vijf verschillende projecten binnen de minor. Ik hoop dat we daarna doorgaan en dat het een estafetteproject wordt.”

Waarom heb je gekozen voor Design4One?
“Studenten van de technische opleidingen zien op deze manier dat techniek direct kan bijdragen aan de kwaliteit van leven van een individu. Studenten van de zorgopleidingen worden zich meer bewust van de mogelijkheden van techniek. De studenten leren ook van de cliënt. Dat is mooi om te zien en ik ben blij dat ik daaraan bij kan dragen.”

Wat doe jij precies binnen het onderzoek Design4One?
“Ik breng in kaart wat voor probleem iemand met een chronische aandoening heeft, wat hij of zij niet meer kan, en ik koppel studenten aan deze cliënt. Vervolgens doe ik een stapje terug en ben ik vooral op de achtergrond aanwezig. Aan het eind van de minor begint mijn onderzoek eigenlijk pas. Dan kijk ik samen met de cliënten naar dat wat opgeleverd is. Hoe tevreden zijn ze daarover? Hoe gebruiken ze het? Ik wil graag weten of wat we hier doen echt werkt, het moet natuurlijk wel iets opleveren.”

Waarom ‘for one’ en niet direct voor een grotere groep?
“We zijn net gestart met dit onderzoek en de opdrachten. Het ontwerp dat we maken is nu bedoeld voor één persoon, maar eigenlijk is Design4One ook wel Design4All. Iedereen met dezelfde klachten kan in principe dat product gebruiken. Maar dan moeten er nog wel een paar stappen genomen worden. Elektrotechniekstudenten bijvoorbeeld kunnen een product verder ontwikkelen of studenten van de economische opleidingen kunnen bedenken hoe we een product het beste in de markt kunnen zetten.”

Als docent heb je het vaak al erg druk, waarom zou je ook onderzoek gaan doen?
“Door het doen van praktijkgericht onderzoek blijf je jezelf ontwikkelen. Je staat als het ware met je voeten in de klei. Het zorgt daardoor ook voor meer werkplezier.”

En wat brengt de toekomst jou?
“Ik heb samen met het kenniscentrum en de opleiding Mens en Techniek afgesproken dat ik dit onderzoek een jaar ga doen, maar mijn wens is om hiermee door te gaan. Ik hoop in de toekomst zelfs te kunnen promoveren op dit onderwerp.”

Wie is Anne van Woezik?
Anne werkt sinds maart bij Kenniscentrum Zorginnovatie en is hier met haar 27 jaar de jongste onderzoeker. Ook is zij docent aan de opleidingen Mens & Techniek en Ergotherapie. Daarnaast Instagramt zij en komen binnenkort haar vlog en podcast online.