Kenniscentrum Talentontwikkeling start vier nieuwe onderzoeken in de onderwijssector

11 september 2018

Kenniscentrum Talentontwikkeling start dit studiejaar met vier nieuwe onderzoeken binnen het programma langlopend praktijkgericht onderzoek van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

Het kenniscentrum, dat onderdeel uitmaakt van Hogeschool Rotterdam, neemt daarmee deel aan 4 van de 27 toegekende projecten. De NRO verleent aan ieder project een subsidie van maximaal 500.000 euro. Doel van de onderzoeken is de verbetering en vernieuwing van het onderwijs.

Korte beschrijving onderzoeksprojecten:

1. Ouders en huiswerk

Het onderzoek Ouders en huiswerk van lector Mariëtte Lusse analyseert hoe leraren (laagopgeleide) ouders kunnen ondersteunen om op een natuurlijke manier betrokken te zijn bij het leren van hun kind.

2. Onderwijsloopbanen van minderjarige nieuwkomers

Het onderzoek Onderwijsloopbanen van minderjarige nieuwkomers, begeleid door lector Erik van Schooten richt zich op de ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid, rekenvaardigheid en sociaal-emotionele gesteldheid van minderjarige immigranten.

3. Beter lezen met oefensoftware die naar je luistert en feedback geeft

In het project Beter lezen met oefensoftware die naar je luistert en feedback geeft, wordt onderzocht hoe lees-oefensoftware met automatische feedback op hardop lezen het beste kan worden ontwikkeld en kan worden geïmplementeerd in de schoolpraktijk en thuis.

4. Nudging in het onderwijs: Docenten helpen om studenten te verleiden voor leertaken

Dit onderzoeksproject, waaraan lector Ellen Klatter bijdraagt, richt zich op het professionaliseren van docenten via de Nudge-theorie. Nudges zijn bijna onmerkbare duwtjes in de goede richting, bedoeld om iemand subtiel te begeleiden naar (meer) verstandige beslissingen/gedragingen.