Grafkist populair tijdens onderzoek Hogeschool Rotterdam op Lowlands

Wat gebeurt er met jouw Instagram-account na de dood?

19 augustus 2019

Wat is een mooiere plek om het leven te vieren dan Lowlands? Voor duizenden jongeren was het de afgelopen dagen de ideale locatie voor een weekend lang feest. Weer of geen weer. Toch werd er tijdens het muziekfestival ook stil gestaan bij de dood. Hogeschool Rotterdam en Erasmus MC deden op Lowlands Science onderzoek naar de betekenis van de dood in het leven van de Lowlands-ganger.

Sommige bezoekers keken bij ‘De Dooie Hoek’ wel een beetje vreemd op van de mogelijkheid om in een grafkist te gaan liggen. “Ja dag, dat ga ik echt niet doen”, klonk het af en toe. Honderden anderen waagden de stap wel, onder wie de 24-jarige Mette Tebbens. “Ik werd er heel rustig van en hoorde vooral mijn eigen hartslag. Ik ben totaal niet bang voor de dood, dus ik vond het niet eng ofzo om te doen. De dood is altijd dichtbij. Ik studeer Geneeskunde, dus ik heb er sowieso vaak mee te maken. Daarom vind ik het heel goed dat er tijdens zo’n vrolijk festival onderzoek naar wordt gedaan.”

Profielfoto

Naast liggen in een grafkist konden de deelnemers een bucketlist invullen en meedoen aan een enquête over de digitale nalatenschap. Wat gebeurt er met jouw Instagram-foto’s als je overlijdt? Heeft iemand het wachtwoord om het account op te zeggen? Of leef je online voor altijd voort? Mette: “Als ik er niet meer ben is het klaar, dan wil ik niet dat mensen mijn profielfoto nog kunnen beoordelen ofzo.”

Haar zus Merel stuitte onlangs op Facebook toevallig op de mogelijkheid om iemand de verantwoordelijkheid te geven over je profiel als je overlijdt. “Toen heb ik zonder twijfel direct mijn zus als verantwoordelijke ingevuld. Misschien dat mijn account nog wel even mag blijven bestaan, maar er hoeft geen activiteit meer op te zijn.”

Nobelprijs

Op de ‘Before I die…’-muur schreef Merel dat ze een Nobelprijs wil winnen. Honderden jongeren vulden hun grootste wens in en werden daarna geïnterviewd door de onderzoekers van Hogeschool Rotterdam en het Erasmus MC. Rob Bruntink van Bureau MORBidee hoorde talloze grappige, mooie en indrukwekkende verhalen voorbijkomen. “Een meisje vertelde me dat ze het met haar ouders over hun geschiedenis wilde hebben. Haar vader is in Zuid-Afrika geboren en heeft de apartheid meegemaakt. Ze vindt het heel moeilijk om daarover te beginnen, maar toen ze deze muur zag wist ze het zeker: ik ga aan mijn ouders vragen hoe het eraan toe ging. Dat vond ik heel mooi om te horen.”

Erica Witkamp, hoofddocent Verpleegkunde en senior-onderzoeker van Hogeschool Rotterdam en het Erasmus MC, is dan ook dik tevreden over het driedaagse onderzoek op Lowlands. “Er hebben 554 deelnemers meegedaan. Het is dus een groot succes geworden. Niet alleen qua aantallen, maar ook vanwege alle prachtige verhalen van jongeren die hier beseffen dat het belangrijk is om te plannen wat je nog wilt doen in het leven. En wat het met hun doet als ze zich indenken hoe het is om te zijn overleden. Op deze manier willen we in gesprek gaan met jongeren over de dood die ooit komt en de uitkomsten gebruiken voor onderzoek naar zorg en beslissingen over levenseinde. Ik ben erg blij dat we hier op Lowlands een uitstekende basis hebben kunnen leggen.”