Een goed leven met dementie?!

18 september 2018

Op 17 september j.l. is het boekje ‘Een goed leven met dementie?!’ verschenen, een gezamenlijke uitgave van Hogeschool Rotterdam en Vilans. Dit inspirerende boekje staat vol met tips en verhalen van en voor mensen met dementie, hun mantelzorgers en hun zorgverleners. Het boekje werd naar aanleiding van de Wereld Alzheimer Dag officieel overhandigd door Jacomine de Lange,  projectleider VitaDem, aan de voorzitters van de Ouderen- en mantelzorgforums van de geriatrische netwerken Utrecht en Rotterdam tijdens een netwerkbijeenkomst van NUZO en Genero in Rotterdam.

Mensen met dementie wonen het grootste deel van hun ziekteperiode thuis. In die periode is het belangrijk dat ze vitaal blijven en zoveel mogelijk meedoen in de samenleving. Met wat aanpassingen en extra ondersteuning kan dat vaak ook. Het boekje ‘Een goed leven met dementie?!’ laat zien hoe.

Persoonlijke wensen en kansen

De belangrijkste boodschap van het boekje is: ‘Denk in persoonlijke wensen en kansen.’ De aandacht is vaak gericht op wat er niet kan in plaats van op mogelijkheden en dat zorgt ervoor dat er vooral standaardoplossingen gevonden worden. Wat wil iemand met dementie echt? Om behoeften te achterhalen zijn specifieke vragen nodig. Waar geniet je van? Vind je het belangrijk jezelf te kunnen redden of wil je dat iemand voor je zorgt? Wil je actief zijn? Heb je behoefte aan contacten of ben je liever op jezelf? Deze behoefte, en daarmee ook de oplossing, verschilt per persoon.

Inspiratie voor mantelzorgers en zorgverleners

Het boekje is geschreven om mantelzorgers te inspireren, maar ook zorgverleners kunnen er hun voordeel mee doen. De tips en verhalen zijn bedoeld om ideeën op te doen en na te denken over de eigen situatie en mogelijkheden, zowel van de persoon met dementie als de mantelzorger. Vooral mantelzorgers spelen een belangrijk rol. Zij kunnen veel mogelijk maken om het leven van mensen met dementie prettig en waardevol te houden. Tegelijkertijd is de kans op overbelasting groot. Ook daar speelt het boekje op in.

Mooie verhalen over échte mensen

Het boekje is gesubsidieerd door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in een project waarin wetenschap vertaald wordt naar de praktijk. De tips en verhalen in dit boekje komen uit het project VitaDem van Kenniscentrum Zorginnovatie Hogeschool Rotterdam: vitaal blijven en meedoen voor mensen met dementie en mantelzorgers. Dit project heeft als doel mensen met dementie op een prettige manier zo lang mogelijk thuis te laten wonen en werd gesubsidieerd door het Deltaplan Dementie.

Gratis downloaden

Wilt u dit boekje bestellen? Het boekje is gratis te downloaden via www.vilans.nl/goedlevenmetdementie. Alzheimercafés en organisaties gericht op mantelzorgers kunnen de boekjes gratis bestellen door een mail te sturen naar secretariaat@vilans.nl. Zolang de voorraad strekt.