Creating 010 volop present op Dutch Design Week 2018

09 november 2018

De presentie van Creating 010 op de Dutch Design Week 2018 van 20. tot en met 28 oktober dit jaar was groter dan ooit. Design vormt samen met digitale technologie de centrale pijler van het werk van het Kenniscentrum. Dat verklaart de toenemende activiteit op het jaarlijkse evenement waar een belangrijk deel van het Nederlandse en Europese design circuit elkaar treft.

Op de vloer van het Klokgebouw, die voor een deel werd gevuld met Work in Progress van door de partners van het Nederlands Platform voor Toegepast Design Onderzoek, etaleerde Creating 010 excellente studentenprojecten uit het onlangs afgeronde project Retailinnovatie in Rotterdam: Biometric Couture (Maddy Ekkelkamp), Personalisatie in Knitwear (Maartje Boer) en Multichannel navigatie voor Chinese millennials (Stephanie Helmer).

Visie op toegepast ontwerponderzoek

Lector Peter Troxler presenteerde bovendien zijn visie op toegepast ontwerponderzoek, in een sessie van het eerder genoemde platform tijdens de CLICKNL Design Drive conferentie. Centraal daarin stonde de rol van de designer. Hoofddocent CMI en Creating 010 onderzoeker Peter van Waart  presenteerde daar een deel van de uitkomsten van Participatory City Making, een Research-through-Design project dat hij ontwikkelde samen met onder andere TU Dellft en Erasmus Universiteit Rotterdam.

Lector Paul Rutten tenslotte gaf een inkijk in de plannen van een groot consortium van universiteiten, hogescholen, medialabs, gemeenten en andere kennispartners om smart cites te ontwerpen als shared cities. Doel is om burgers en andere stakeholders te activeren om met behulp van data en digitale toepassingen een gedeelde stad vorm te geven. Daarvoor had Rutten zijn bijdrage geleverd aan de presentatie van de agenda van het Retailinnovatieplatform, een initiatief van een groot aantal hogescholen in Nederland.