Nominatie: Docent-onderzoeker van het jaar 2023

08 juni 2023

Docent-onderzoekers werken als schakel tussen studenten en onderzoek. Zij betrekken studenten bij onderzoeksprojecten. Studenten doen zo nieuwe kennis op én leren hoe nieuwe kennis wordt ontwikkeld. Een mooi voorbeeld is Ik heb geen probleem. Voor deze publicatie hebben studenten interviews afgenomen met mkb-adviseurs als basis voor onderzoek. Hieruit kwamen acht herkenbare verhalen naar voren over ondernemers, die mogelijk in een situatie zitten van verval. Dennis is als docent-onderzoeker in de lead en zorgt voor structuur in het schrijven en stemt alles af met de eindredactie van de uitgever. Met succes: Ik heb geen probleem haalde de landelijke pers.

Dennis van der Waal is docent-onderzoeker binnen het economisch domein. Hij is betrokken bij onderzoeksproject Early STATUS van Kenniscentrum Business Innovation. Een onderzoek naar vroegtijdig signaleren van verval/faillissement, nog voordat het te zien is in de financiële cijfers.

Om deze signalen te achterhalen spraken studenten met verschillende mkb-adviseurs. Tijdens deze interviews kwam het team al snel tot de conclusie dat ze hier wat mee moesten. “De verhalen die de studenten hadden opgehaald waren primair bedoeld om de signalen beter in beeld te krijgen. Maar we herkenden er bepaalde dingen in die ook gelden voor andere organisaties. Bijvoorbeeld met dezelfde omvang of die op eenzelfde manier begonnen zijn."

Bekijk hier de nomatievideo:

Dennis oppert deze herkenbare verhalen te bundelen in een boekje. "Want dan kun je echt impact maken. Door ondernemers bewust te laten worden dat er -onder de radar- ook iets bij hun bedrijf kan spelen dat leidt tot mogelijk verval. En dat is ook echt zo, want bij een van de sessies was er een ondernemer die met een knipoog zei zich helemaal niet te herkennen in de verhalen, want: Ik heb geen probleem."

Dennis zijn inspanningen zijn niet zonder resultaat. Ik heb geen probleem werd enthousiast ontvangen tijdens de boeklancering op 1 december en kreeg ook aandacht in de landelijke pers (De Telegraaf / AD). Omdat Dennis zelf ZZP'er is, spreekt hij met compassie over ondernemers, die vaak vanuit bevlogenheid en passie hun bedrijf hebben gestart. Maar later op het gebied van management strubbelingen ervaren:

"Het is gewoon heel simpel: ondernemers hebben het gewoon te druk, dat blijkt uit ons eigen onderzoek, maar ook uit andere stukken. De waan van de dag regeert en daarom zien ze de signalen soms niet.”

Dennis van der Waal Docent-onderzoeker

Waarom werken als docent-onderzoeker?

Dennis werkt al jaren met veel passie als docent-onderzoeker. "Ik probeer in mijn werkzaamheden te zorgen voor een win-win-win-situatie, waarbij werkveld, onderwijs en onderzoek elkaar versterken." Zo kun je op meerdere gebieden iets brengen, maar ook weer iets nieuws ophalen. "Zo kan ik mijn onderwijsactiviteiten optimaliseren. Ik was geïnteresseerd in wat mkb-bedrijven wel doen of juist niet en het waarom erachter. Als docentonderzoeker kan ik mijn kennis verbreden en van daaruit dan ook mijn colleges risicomanagement hier beter laten aansluiten bij de praktijk. Onze studenten gaan niet alleen bij grote bedrijven aan de slag gaan, maar ook bij mkb-bedrijven."

Ik heb geen probleem en Early STATUS: problemen onder ogen zien

Met Ik heb geen probleem schrijft Dennis zijn 16e publicatie op zijn naam. Deze publicatie is onderdeel van Early STATUS, waarin het kenniscentrum onderzoek doet naar de vroege signalen van verval, om een bedrijfscrisis te voorkomen. Het is onderdeel van de onderzoekslijn leiderschap. Want goede leiders zijn niet alleen visoinair, maar durven ook onder ogen te zien wat er mis gaat. Om er vervolgens daadkrachtig naar te handelen.

De publicatie is gratis te downloaden op hr.nl/onderzoek.

Breng jouw stem uit