The Antarctic for a better world

Presentatie eerste onderzoeksresultaten toerismeontwikkeling Antarctica tijdens conferentie in Lissabon

22 maart 2023

Terwijl de menselijke relaties over de hele wereld destabiliseren en fragiele ecosystemen door klimaatverandering worden bedreigd, blijft Antarctica (vooralsnog) een plaats van verwondering, nieuwsgierigheid en vindingrijkheid. Een gebied waar mensen uit alle hoeken van de wereld blijven samenwerken met één gemeenschappelijk doel: Antarctica voor een betere wereld. Kenniscentrum Business Innovation in onderdeel van het internationale onderzoeksteam dat toekomstscenario's voor toerisme in kaart brengt.

Eén voorbeeld is de samenwerking op het gebied van toerismeontwikkeling, waar de komende jaren, na decennia van pure wildgroei, eindelijk aandacht voor komt.

Inmiddels bezoeken zo’n 100.000 toeristen per jaar het gebied. Nederland staat daarbij in de top 10. Niet alleen neemt het aantal bezoekers in een razend tempo toe, ook verandert het aanbod. Denk hierbij aan activiteiten als duiken, helikopter skiën, drone vliegen, tennissen of het rennen van een marathon.

Het onderzoeksteam ADAPT heeft als doel om mogelijke beleidspaden in kaart te brengen waarmee betrokken publieke en private partijen op termijn hun strategie kunnen bepalen. Daarom onderzoekt dit team niet alleen het landschap van toerisme zoals wij dat vandaag de dag kennen, maar vooral verkennen zij toekomstscenario’s.

ADAPT is een samenwerking tussen European Tourism Futures Institute (ETFI), Kenniscentrum Business Innovation (KcBI) en andere internationale partners, zoals University of Tasmania en University of Surrey.

Eind juni presenteert het team ETFI en KcBI de eerste onderzoeksresultaten tijdens de jaarlijkse conferentie van de Scientific Committee on Antarctic Research (SCAR), ditmaal in de Portugese stad Lissabon. Daarbij nemen zij de commissie en andere internationale betrokkenen en onderzoekers bovendien mee in wat het onderzoeksproces van scenarioplanning omvat.

Het uiteindelijke doel van ADAPT is om in samenwerking met internationale betrokkenen vier toekomstscenario’s voor toerisme te schetsen, te weten (I) Waarschijnlijk, (II) Plausibel, (III) Voorkeur, en (IV) Mogelijk. De scenario’s zullen de publieke en private beleidsmakers motiveren om weloverwogen beslissingen en robuuste maatregelen omtrent dit onderwerp te nemen.

Voor meer informatie bekijk de website van de SCAR conference.