Experimenteren met innovatieve vormen van maatschappelijk waardevol werk

Nieuw project gestart: leren over en ontwikkelen van gemeentelijke experimenten

11 mei 2022

Start Foundation is een maatschappelijk ontwikkelaar die ondersteuning biedt in meerdere gemeenten in Nederland op het gebied van experimenteren met innovatieve vormen van maatschappelijk waardevol werk op minimumloonniveau, voor doelgroepen die (nog) weinig kans maken op banen in de reguliere arbeidsmarkt. Dit project betreft een lerende evaluatie van de gemeentelijke experimenten met waardevol werk, gericht op het leren over en ontwikkelen van deze experimenten.

Lerende evaluatie

De lerende evaluatie richt zich op de vraag hoe maatschappelijk waardevol werk kan worden georganiseerd en wat de betekenis is van dit werk voor werknemers en andere belanghebbenden. Tevens kijken we naar de vraag wat hieruit kan worden geleerd voor de inrichting van de sociale zekerheid en de ontwikkeling van een meer inclusieve arbeidsmarkt.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door een consortium van Hogeschool Rotterdam, lectoraat Inclusieve Arbeid en Hogeschool Utrecht, lectoraat Organiseren van Waardig Werk.

In het onderzoek worden deelnemers vanuit verschillende rollen of perspectieven betrokken: betrokkenen uit een periodiek wisselende selectie van gemeentelijke kernexperimenten (de zogenoemde ‘parels’), de brede, totale groep experimenten uit andere gemeenten, het Start Foundation programmateam, en een bredere groep van landelijke stakeholders.