‘Ecosystemen van Werk in de stad, veiligstellen van ruimte voor werk in stedelijke milieus’

Persbericht Hogeschool Rotterdam / Gemeente Rotterdam

13 januari 2021

Samenwerking met nieuwe partijen cruciaal bij het behouden en uitbreiden van betaalbare werkruimte in de stad. De publicatie ‘Ecosystemen van werk in de stad’ laat aan de hand van 20 praktijkvoorbeelden zien hoe het wel degelijk mogelijk is om betaalbare ruimte voor werk in de stad te behouden, uit te breiden en te ontwikkelen.

Werken is net zo belangrijk als wonen, maar staat onder grote druk, vinden Bernardina Borra en Gert Urhahn van SPcitI (The Spontaneous City International). In het verlengde van hun publicatie MensenWerk (2018) deed SPcitI in 2020 onderzoek naar praktijkvoorbeelden uit Nederland, België en Londen voor het behouden en ontwikkelen van betaalbare bedrijfsruimte in de stad. Zij werkten in opdracht van en in samenwerking met lector Gebiedsontwikkeling en Transitiemanagement bij Kenniscentrum Duurzame Havenstad van Hogeschool Rotterdam.

Het net verschenen rapport laat zien hoe het met behulp van alternatieve planningsaanpakken toch mogelijk is om in deze tijd met een gigantische woningvraag ruimte voor het werken in de stad te behouden. Werken is namelijk net zo’n essentiële intrinsieke waarde voor een aantrekkelijke leefomgeving als het wonen.

Op basis van een uitgebreid onderzoek concluderen de onderzoekers dat het behouden van huidige en het creëren van nieuwe ecosystemen van werk in de stad vraagt om nieuwe partijen; te weten ‘Regisseurs’, ‘Operators’, ‘Bewuste investeerders’, en ‘Wegbereiders’. Deze nieuwe ‘trekkers’ zijn in staat om in samenwerking met bestaande actoren nieuwe werkwijzen toe te passen die aansluiten bij de grote uitdagingen van deze tijd, in een proces met veel meer openheid, creativiteit en zeggenschap.

De studie toont aan dat het goed mogelijk is om betaalbare ruimte voor werk in de stad te behouden, uit te breiden en te ontwikkelen. Met de 8 aanbevelingen uit het rapport kunnen gemeenten en andere belanghebbenden meer grip krijgen op werk en werkruimte in de stad en de betaalbaarheid hiervan. Verdere veranderingen van beleid, van instrumenten van ruimtelijke ordening en grondontwikkeling zijn hierbij, net als de nieuwe trekkers, essentieel.

De 20 casussen, interviews met initiatiefnemers en het literatuuronderzoek zijn aantrekkelijk weergegeven in een publicatie met rijke illustraties en infografics. De publicatie is ook gelinkt aan het traject ‘Werken in Wijken’ waarmee de gemeente Rotterdam stuurt op het creëren en/of borgen van een aantal betaalbare werkruimte in een gebied.

Lees hier de publicatie van 'Ecosystemen van werk in de stad'.

Klik hier voor een grotere versie van de publicatie

• Inhoud, opdrachtverlening en achtergronden: Gert-Joost Peek, lector Gebiedsontwikkeling en Transitiemanagement, Kenniscentrum Duurzame HavenStad van de Hogeschool Rotterdam; 06-55890060.
  • Inhoud en uitvoering: Bernardina Borra, SPcitI (The Spontaneous City International); 06-25207193.
  • Mede-opdrachtgever en programma ‘Werken in Wijken’ , onderdeel van het Uitvoeringsprogramma Werklocaties; Esther Roth, Gemeente Rotterdam

Activiteiten

• Maandag 1 februari 2021, 18.30 - 19.30 uur: webcast Pakhuis de Zwijger, Amsterdam
  • Donderdag 4 februari 2021, 09.00 - 10.30 uur: webinar RICS NL

Het onderzoek is in opdracht van en in samenwerking met Gert-Joost Peek, lector Gebiedsontwikkeling en Transitiemanagement bij Kenniscentrum Duurzame Havenstad van Hogeschool Rotterdam. De publicatie is ook gelinkt aan het traject ‘Werken in Wijken’ waarmee de gemeente Rotterdam stuurt op het creëren en/of borgen van een aantal betaalbare werkruimte in een gebied. Kickstad adviseerde en ondersteunde bij de uitvoering en verwerking van de interviews.

Logos_LINKpagina.jpg