Lectoraat Evidence-Based Care in Nursing

van dr. Connie Dekker-van Doorn

Evidence-based care maakt de zorg professioneler: patiëntgericht, veilig en doelmatig. Naast het zoeken naar bewijs voor het effect van de interventie – krijgt de patiënt de juiste zorg? – wordt er rekening gehouden met de wensen van de patiënt: past deze behandeling bij deze persoon? Patiëntveiligheid is een hoofdthema in het onderzoek van Connie Dekker: "Hoe voorkom je dat er fouten ontstaan in het zorgproces?" Daarnaast richt zij zich op onderwerpen als pijnmanagement, zelfmanagement en patiëntenparticipatie.

Buiten de aandacht voor het ontwikkelen van nieuwe toepassingen en het wetenschappelijk toetsen van bestaande, zal er nadrukkelijk worden gekeken naar de manier waarop nieuwe interventies worden geïntroduceerd. Dit laatste is van bijzonder belang, omdat er over de hele linie grote veranderingen in de oriëntatie en organisatie van de zorg gaande zijn, met de risico's van dien. Kwaliteit en veiligheid krijgen in de zorg veel aandacht, maar tegelijk is er discussie over stijgende ziektekosten. Onderzoek toont aan dat patiënten niet altijd de juiste behandeling krijgen en soms is er sprake van over- of onderbehandeling. Kwaliteitsbewaking is volop actueel.

AMC. Erasmus MC – NeonatologieHanzehogeschoolMedical DeltaVrije Universiteit.