Onderzoek
In 2018 testte Izaak met een grootschalig veldexperiment wat het effect van een reflectieve goal-setting interventie is op het studiesucces en welzijn van eerstejaars studenten van het Instituut voor lerarenopleidingen en de opleiding ORM. Uit zijn onderzoek bleek dat studenten die de goal-setting opdrachten kregen significant meer studiepunten haalden en minder vaak uitvielen dan studenten die een placebo opdracht maakten. In samenwerking met Monique de Bruijn testte hij daarna of follow-up coaching door een AI-chatbot bij kan dragen aan het welzijn van studenten. Samen met Erik van Schooten onderzocht Izaak wat het effect is van werken naast de studie op de studievoortgang. Momenteel onderzoekt hij samen met Jente Boxman, Lia Voerman en Carlos van Kan de mogelijkheden voor het aanleren van classroom management door middel van VR-simulatie in de lerarenopleidingen.
Onderwijs
Bij de Master Leren en Innoveren begeleidt Izaak Dekker teams van studenten en verzorgt & coördineert hij de onderzoeksmodules van de opleiding, waaronder het afstudeeronderzoek. Izaak zet zich in voor een goede samenwerking tussen het kenniscentrum, de opleiding en de hogeschool. In dat kader ontwikkelde hij met Willem de Vos een gezamenlijke kennisagenda van de MLI, KCTO en de HR academie. Voor hij actief was als docent aan de hogeschool gaf Izaak les als filosofiedocent in het basis- en voortgezet onderwijs.