Menu English

Openbare les Raymond Hoogendoorn

Raymond Hoogendoorn, lector Artificial Intelligence voor de Logistiek, hield op 21 september 2023 zijn openbare les, die plaatsvond in het eveneens die dag officieel geopende Drijvend Paviljoen op RDM Rotterdam. Tijdens de les werd een documentaire getoond waarin hij zijn onderzoeksprogramma voor de komende jaren toelicht. Ook werd de bij zijn openbare les behorende publicatie gepresenteerd.

Digitaliseren en verduurzamen

Nederland bekleedt internationaal een toppositie in de afhandeling van fysieke goederenstromen. Om deze logistieke toppositie te kunnen behouden, moet het Nederlandse bedrijfsleven echter anticiperen op zowel voorspelbare als minder goed voorspelbare veranderingen. De sector moet snel digitaliseren en verduurzamen om de CO2-uitstoot substantieel terug te dringen. Daarvoor zal de sector maatregelen moeten nemen, zoals het verbeteren van de efficiëntie door bijvoorbeeld het aantal voertuigbewegingen terug te dringen.

Artificial Intelligence

Het is echter niet eenvoudig om deze maatregelen op een gedegen manier uit te werken. Digitalisering kent vele vormen en kan een serieuze investering vergen. Ook is het nog niet goed duidelijk welke digitaliseringsingrepen effectief zullen zijn. Met name Artificial Intelligence kan substantieel bijdragen aan een wereldwijd efficiënter aansturen van goederenstromen.

Terugkijken

De openbare les bestond uit een opening door Willemijn Dicke, directeur CoE HRTech, het vertonen van de documentaire, een vraag- en antwoordsessie met het aanwezige publiek en mede-lector Kees Machielse en de officiële installatie door Wijnand van den Brink, lid van het College van Bestuur van Hogeschool Rotterdam. Je kunt de openbare les hier na afloop in zijn geheel terugkijken.

Efficiënter en duurzamer

Raymond verheugt zich erop zijn kennis over kunstmatige intelligentie in te zetten om de logistieke sector in de regio efficiënter en vooral duurzamer te maken. Met zijn expertise hoopt hij een bijdrage te kunnen leveren aan de verduurzaming van de sector, het onderzoek aan Hogeschool Rotterdam en contextrijk onderwijs.