Jeroen Pruijn is in 2004, direct na zijn afstuderen, begonnen bij Maritieme Techniek aan de TU Delft. Zijn focus was in het begin vooral op scheepsproductie en simulatie. Na een start als onderzoeker en docent, heeft hij tussen 2007-2013 zijn PhD in deeltijd gedaan. Hierbij is zijn focus verschoven richting de meer economische en rederijkundige kant. Na een project over scheepsrecycling tussen 2010-2014, was zijn interesse voor duurzaamheid gewekt. Sinds die tijd is hij bezig met het verduurzamen van de scheepsvaart, waarbij de laatste 6 jaar de energietransitie en de onzekerheid voor de toekomst zijn grootste interesse hebben. Naast het onderzoek is de ontwikkeling en verbetering van de Maritime Business Game, een complexe onderwijsgame om economische aspecten aan techniekstudenten te leren (en vice versa) wel te zien als het levenswerk van Jeroen. Dit heeft hem in 2020 een Education Fellowship bezorgd.
Jeroen is een expert op het gebied van het optimaliseren van scheeps-ontwerp, bouw, operatie en sloopprocessen. Zijn achtergrond in de techniek, combineert hij met inzichten in de logistiek en economie (macro en micro). Om het complete beeld te bevatten en zijn modellen te verbeteren werkt hij veelvuldig samen met bijvoorbeeld sociaal strategische experts, data-experts en wiskundigen. Zijn kracht is de verbinding te leggen tussen deze uiteenlopende expertises en met zijn conceptuele inzicht snel tot de kern van het probleem te komen. Hierdoor speelt hij vaak een verbindende en integrerende rol in de projecten waar hij aan deelneemt.
Naast zijn werk voor Hogeschool Rotterdam en TU Delft, geeft Jeroen aan vele andere opleidingen de hiervoor genoemde Maritime Business Game als gastdocent en is hij veel betrokken bij onderwijsvernieuwing en innovatie.
Jeroen is lid van redacties van verschillende internationale tijdschriften en van zowel beroepsverenigingen op het onderzoeks- en onderwijsgebied. Daarnaast is hij momenteel voorzitter van TransportNET, een samenwerkingsverband van transport universiteiten. Sinds zijn aanstelling heeft hij vele studentprojecten begeleid, van Bachelor Eind Project tot Master thesis (100+), als eerste begeleider en twaalf promovendi onder zijn hoede genomen. Daarnaast schreef hij een zestigtal wetenschappelijke artikelen.