Update brand RDM Campus: pand donderdag weer open

26 juni 2019

Na een uitgebreide controle is duidelijk geworden dat de RDM Campus, waar woensdag op het dak brand uitbrak, donderdag de deuren weer kan openen.

Op woensdag 26 juni 2019 omstreeks 13.45 uur is een brand gemeld op het dak van Innovation Dock, onderdeel van de campus van RDM Rotterdam (RDM Campus), eigendom van het Havenbedrijf Rotterdam. In dit deel van het gebouw vindt onderwijs plaats van Hogeschool Rotterdam en Techniek College Rotterdam (Albeda College/Zadkine). De brand is ontstaan als gevolg van dakdekwerkzaamheden. Het pand is snel en ordelijk ontruimd door de bedrijfshulpverleners. Er waren ten tijde van de brand circa 150 studenten en medewerkers van Hogeschool Rotterdam aanwezig en ongeveer 85 van Techniek College Rotterdam. Gelukkig is niemand gewond geraakt.

Sein brand meester

De brandweer was snel ter plaatse, evenals twee RPA-blusvaartuigen van het Havenbedrijf Rotterdam. Een RPA en de brandweer hebben de brand gezamenlijk geblust. Omstreeks 14.55 uur is het sein brand meester gegeven. Na een eerste controle door de brandweer leek de schade aan Innovation Dock beperkt te zijn. Een uitgebreidere controle wees aan het begin van de avond uit dat inbedrijfstelling van het pand op donderdag 27 juni weer mogelijk is.

Als gevolg van de brand zijn tentamens van de opleiding Automotive van Hogeschool Rotterdam onderbroken. Deze worden op een later moment ingehaald. De lessen en andere activiteiten die op donderdag in het pand zouden plaatsvinden, waren uit voorzorg al verplaatst naar andere locaties. Op donderdag zijn ook de werkplaatsen op RDM weer beschikbaar. Het congres ‘Maatschappelijke impact van Praktijkgericht onderzoek’ vindt deze dag ook gewoon plaats in Innovation Dock.