Actieonderzoek: direct resultaat voor de (toekomstige) professional

05 april 2024

Hoe borg je onderzoeksresultaten in het onderwijs? Met die vraag houdt Roos de Wildt, lector Effectief beschermen van kinderen in onveilige gezinnen bij Kenniscentrum Talentontwikkeling, zich bezig, naar aanleiding van een actieonderzoek dat ze coördineert.

Roos combineert haar rol als lector met haar baan als senior onderzoeker naar onder meer huiselijk en seksueel geweld bij onderzoeksinstituut Verwey-Jonker. Daar coördineert zij een groot actieonderzoek, waarin het Ministerie van Justitie en Veiligheid samenwerkt met de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en Hogeschool Rotterdam. Om de resultaten terecht te laten komen op de plek waar ze het meest effect hebben, namelijk bij de toekomstige professionals, zoekt Roos aansluiting bij ons Instituut voor Sociale Opleidingen.

Professionals, en ook dus ook onze eigen Social Work-studenten als toekomstig professionals, lopen vanwege protocollen en regels soms ongewenst tegen een muur aan. Zeker in gezinnen waar sprake is meervoudige problematiek, kan het gebeuren dat er meerdere professionals over de vloer komen. Voor de gezinnen levert dit onrust en onduidelijkheid op en ook voor de professionals kan het frustrerend werken.

Meer vrijheid

Roos: “Ik heb wel eens meegemaakt dat een professional bij een gezin over de vloer kwam en alleen de vader hielp met zijn verslaving, maar geen actie ondernam op de kinderen die verwaarloosd werden.” Om de professionals meer vrijheid te geven en ook in de opleiding al aandacht te kunnen schenken aan ethische reflectie, leidt Roos het actieonderzoek.

“Het onderzoek waar we gezamenlijk aan werken en waar ook de leerstoel van hoogleraar Majone Steketee van de EUR aan gekoppeld is, richt zich op de proeftuinen Toekomstscenario kind en gezinsbescherming. Dit toekomstscenario is gericht op een meer eenvoudige, systeemgerichte aanpak, waarbij gezinnen centraal staan en elk gezinslid betrokken wordt”, legt Roos uit.

Bij deze aanpak zijn er minder professionals betrokken bij gezinnen die hulp nodig hebben en zijn de werkzaamheden van de professionals minder afgebakend. Zij schakelen achter de schermen met een regionaal veiligheidsteam, een team van professionals met expertise en bevoegdheden op het gebied van veiligheid in de thuissituatie. Samen maken zij een plan en stellen prioriteiten. Met dit ‘nieuwe werken’ wordt momenteel geoefend in elf proeftuinen door heel Nederland. In zo’n proeftuin werken verschillende organisaties samen, waaronder gecertificeerde instellingen, de Raad voor de Kinderbescherming, Veilig Thuis en zorgaanbieders. Tussentijds delen Roos en het team van onderzoekers de onderzoeksresultaten met professionals van de proeftuinen, onder andere via leersessies,  zowel binnen als tussen de proeftuinen. Zo kunnen proeftuinen van elkaar en het onderzoek leren en direct handelen op aanpakken die wel en niet werken, wat een van de kenmerken is van een actieonderzoek.

Durven handelen

“We zijn nog aan het bekijken hoe we de kennis uit het onderzoek het beste kunnen borgen in het onderwijs. Bij het nieuwe werken hoort ook het durven handelen buiten de protocollen om. Zo hoorde ik een keer over een professional die wekelijks een frappuccino bij de McDonald’s ging drinken met een meisje, waardoor ze goed contact met haar kon maken en haar het gevoel gaf dat ze gehoord werd. Deze vrouw was gepokt en gemazeld en durfde te handelen naar wat volgens haar nodig was, maar hoe breng je dit over aan studenten? Over dit onderwerp ben ik in gesprek met onder andere Corstin Dietrich, die het onderwerp ethische reflectie aan het inbedden is in het curriculum”, vertelt Roos. Daarnaast voert ze gesprekken met Patrick Pronk, de nieuwe hoofddocent veiligheid die de minor Geweld gaat herzien en met Kitt Bosman, coördinator bij de master Pedagogiek. Roos verduidelijkt: “Ik wil niet in één keer zeggen ‘zo gaan we het doen’, maar juist goed aanhaken bij wat er al gebeurt op de hogeschool.”

De kennis die voortkomt uit het onderzoek wordt ook gedeeld in webinars, die Roos vijf keer per jaar organiseert. De webinars betreffen altijd professioneel vakmanschap en gaan over onderwerpen die leven in het veld. De volgende editie vindt plaats op 16 april en gaat over de intergenerationele overdracht van geweld en dating violence onder jongeren. Dr. Milou Lünnemann, onderzoeker bij het Verwey-Jonker Instituut en onlangs gepromoveerd op dit onderwerp en jongeren vanuit de Taskforce Augeo geven een presentatie. Naast professionals, worden ook specifiek studenten en docenten uitgenodigd. Roos: “Studenten kunnen vragen stellen die de professionals aan het denken zetten, waardoor er dialoog op gang kan komen.”

Wil je meer weten?

Kijk op de website van het lectoraat.