Menu English

Fysiotherapie bij Hogeschool Rotterdam

Studenten hebben de regie op hun studieplan

14 november 2018

Niet alleen fysiotherapie als beroep, maar ook de maatschappij waarin we leven en werken verandert continue. Om hier goed in te kunnen functioneren moet de fysiotherapeut van de toekomst een kritische blik en proactieve werkhouding hebben. Met een open houding naar de toekomst zijn werk doen.

Om dit te bewerkstelligen bieden wij een ambitieuze en uitdagende leeromgeving aan. We hebben hoge verwachtingen van onze studenten. Maar iedere student doet er bij ons toe. We bieden duidelijk gestructureerd onderwijs in een veilige omgeving. Waar de verwachtingen helder zijn en de organisatie van het onderwijs goed gefaciliteerd is. Er is ruimte om fouten te maken en om daarvan te leren. 

Vooral de beroepspraktijk neemt een belangrijke plek in binnen de opleiding. Vanaf dag één worden studenten door middel van opdrachten, simulaties of grootstedelijke vraagstukken in contact gebracht met hun toekomstige werkveld. 

Curriculum

Het curriculum is opgebouwd uit acht blokken van vijf weken. In ieder blok staat een thema uit de fysiotherapeutische context centraal. De meest voorkomende vraagstukken uit de beroepspraktijk worden al in jaar 1 behandeld. In jaar één loopt de student ook twee keer een snuffelstage in de fysiotherapeutische context. De student neemt meerdere keren deel aan klinische lessen op locatie. 

Hoe ziet een gemiddelde studieweek er uit? 

Opstart

De week begint met een opstart (één klas, één docent) waarin de doelen van het thema en de doelen van de week centraal staan. De student werkt maandag een plan uit hoe hij de doelen van die week gaat behalen (in de eerste weken wordt de student daarin meer gestuurd dan naarmate de opleiding verder vordert). De student wordt aan het einde van de dag door medestudenten en de docent gecoacht op het plan. 

Leerpraktijken

Tijdens drie grote bijeenkomsten, die zijn geroosterd in het midden van de week, werk de student in zogenaamde 'leerpraktijken' aan de doelen die behaald moeten worden (twee klassen, twee docenten) in een multifunctionele onderwijsruimte. 

Begeleid inoefenen

Tijdens deze bijeenkomst maakt de student 'meters' door vaardigheden te oefenen. Studentassistenten hebben een actieve rol in de begeleiding van deze bijeenkomsten. 

Colleges

Waar expertise op een bepaald thema of onderdeel binnen een thema gewenst is, kan er een hoorcollege of andere geplande activiteit plaatsvinden in de betreffende week. Een moment waarin een specifiek onderdeel extra wordt belicht door een expert (in een workshop, werkbezoek, training of hoorcollege) behoort elke week tot de mogelijkheden. 

Afsluiting 

Aan het eind van de week (op donderdag of vrijdag) wordt de week met elkaar (één klas, één docent) afgesloten. Centraal in deze afsluiting staan de doelen en de leerresultaten. 

Meer informatie over de opleiding is te vinden op de webstie van Hogeschool Rotterdam.