Verduurzaming hogeschool: “Auto’s rijden op ons frituurvet”

13 oktober 2021

Hoe duurzaam is Hogeschool Rotterdam? Niemand die beter antwoord op die vraag kan geven dan Marcel Langeveld, dé kenner binnen de hogeschool op het gebied van duurzaamheid. In aanloop naar ons online festival Groen Licht geeft hij een kijkje in de keuken.

Wat doet onze Facilitaire dienst (FIT) om Hogeschool Rotterdam duurzamer te maken? Marcel Langeveld, adviseur duurzaamheid en energiecoördinator, kan daar honderduit over vertellen. Hij zit namens FIT in het programmateam ‘Samen Duurzaam’ en beweegt zich op allerlei terreinen van duurzaamheid bij de hogeschool.

Marcel, wat doen we vanuit jouw dienst aan duurzaamheid?
“Het ene is wat zichtbaarder dan het andere. Binnen FIT zijn we op verschillende terreinen bezig: ICT, gebouwen, services, interne veiligheid en inkoop. Op dat laatste punt hebben we bij een aanbesteding gelet om de transportmomenten van kantoorartikelen te verminderen. We laten maximaal twee keer per week de leverancier langskomen en er is een minimum bestelbedrag. Dat betekent dat je wel eens langer op je pennen of stiften moet wachten, maar dit vermindert het aantal vervuilende bewegingen enorm.”

Marcel Langeveld

Dat brengt mij meteen op de vraag of we elektrisch rijden, dan maakt dat aantal ritjes niet uit
“Natuurlijk maakt dat wel uit, ook elektrisch moet je zo weinig mogelijk rijden. Met ons wagenpark zitten we vast aan langlopende leasecontracten, dus moeten we wat geduld hebben. Maar twee van onze CvB-leden rijden inmiddels elektrisch, en ook de eerstvolgende postauto zal elektrisch zijn. We zetten dus stappen.”

Aanbestedingen spelen een grote rol binnen de hogeschool, kunnen we daarin duurzaam zijn?
“Je moet creatief zijn. Neem dat geval van die kantoorartikelen, daarbij is het best lastig om een duurzaamheidscomponent te vinden. Maar door die beperkte transportmomenten in te bouwen is het toch gelukt. Partijen willen graag meedenken, dus die ruimte proberen we ook te bieden. Bij de aanbesteding voor het onderhoud en beheer van onze buitenruimtes zijn we bezig om te vergroenen. Nu is ongeveer 70 procent steenachtig en 30 groen. Dus vragen we: kan dat niet andersom, met het idee tegel eruit, groen erin? De omgeving wordt daarmee vriendelijker en het helpt tegen hitte in de zomer en tegen wateroverlast bij stortbuien.”

Ik heb het idee dat we best wel veel doen aan duurzaamheid, maar dat het niet zo zichtbaar is.
“Daar heb je helemaal gelijk in. Op Academieplein vertelde een collega mij laatst dat er in het gebouw niets aan werd gedaan. Ik vertelde hem dat een deel van het dak vol met zonnepanelen ligt, inclusief een groen dak. Daar was hij zich niet van bewust, want dat kun je niet zien vanaf de straat. We hebben nu trouwens verdeeld over vijf locaties 950 zonnepanelen op onze daken liggen. Daarmee zouden we ruim 90 huishoudens van elektriciteit kunnen voorzien. Maar niet alleen zonnepanelen zijn belangrijk, we doen ook andere dingen. Daarbij moet je dan denken aan LED-verlichting, extra isolatie en zuinigere apparaten. Zo hebben we in de laatste acht jaar het energiegebruik met maar liefst 20 procent weten terug te dringen. Hiermee gaan we flink door de komende jaren.”

Doen we ook aan recycling?
“Jazeker! De koffiedrab van onze koffieapparaten wordt gebruikt bij de kweek van oesterzwammen in Blue City. Sowieso is de koffie van ‘Heilige Boontjes’: een sociaalmaatschappelijke organisatie is. Het frituurvet uit de restaurants wordt apart opgehaald en verwerkt in benzine voor auto’s. Kun je je dat voorstellen? Het wc-papier en de handdoekjes zijn volledig gerecycled. Alle laptops en telefoons van de hogeschool worden gerefurbished en krijgen een tweede leven. Dat is allemaal niet zo zichtbaar. Afvalscheiding is dat wel. Sinds kort zamelen we plastic flesjes (met statiegeld) in en de opbrengsten komen ten goede aan de organisatie The Ocean Cleanup. Op de nieuwe locatie Blaak 555 scheiden we nu vier afvalstromen, op de andere locaties wordt in ieder geval papier apart verzameld. Op Academieplein beginnen we met een pilot om meerdere afvalfracties te scheiden. Die pilot breiden we vervolgens uit naar Rochussenstraat. Medio volgend jaar is de aanbesteding voor onze afvalverwerking en kunnen we die ervaringen meenemen voor alle gebouwen.”

Hoe zit het met de nieuwbouw?
“De bouw van de nieuwe locatie op Kralingse Zoom is net gestart. Daar zitten ontzettend veel duurzaamheidscomponenten in. Het gebouw zal bijvoorbeeld energieneutraal worden, met veel zonnepanelen en bodemenergie. Dat gaan we zichtbaar maken op schermen, bijvoorbeeld hoeveel energie op dat moment wordt opgewekt. Het nieuw te bouwen pand op Zuid ligt nog wat verder weg, maar dat geeft ons de kans om een toonaangevend duurzaam gebouw neer te zetten. Het nieuwe gebouw moet onze duurzaamheidsvisie weerspiegelen met onze focusgebieden maatschappelijke veerkracht, circulaire economie en klimaatverandering. Samen met onze partners gemeente Rotterdam en stichting BOOR ben ik me daar heel hard voor aan het maken. Overigens zijn al onze kernlocaties goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Dat blijft onze eis.”

Heb je nog een uitsmijter?
“Zoals je merkt, ben ik super enthousiast over de verduurzaming van de hogeschool. Dat kan ik natuurlijk niet alleen, en gelukkig werken we binnen FIT ook al samen in een leuke club collega’s. Maar het kan altijd beter en wij weten ook niet alles. Dus ik wil graag een oproep doen aan iedereen die duurzaamheid leuk en belangrijk vindt: laat van je horen en laten we kijken waar we samen kunnen werken.”

Groen Licht

Wil je nog veel meer weten over duurzaamheid? Bezoek dan ons online festival Groen Licht. Op donderdag 14 oktober staat van 15.30 tot 17.30 uur alles in het teken van duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Kijk op de website van Groen Licht voor meer informatie en om je in te schrijven.